خانه / سبک زندگی / خانه داری / آموزش ساخت تراریوم در خانه و راهنمای نگهداری از آن

آموزش ساخت تراریوم در خانه و راهنمای نگهداری از آن

راهنمای نگهداری و ساخت تراریوم

اگر به ساخت تراریوم برای خانه علاقه مندید ابتدا باید گفت که تراریوم یا خاکزی دان به انگلیسی: Terrarium در لغت به معنای باغ شیشه ای می باشد که اکثرا آن را به گلدان آکفاریومی می شناسند. تراریوم برای آنهایی مناسب است که علاقه چندانی به گلدان ندارند و یا نگهداری آن گلدان ها برایشان سخت می باشد. پس اگر می خواهید جلوه ویژه ای به محل کار، آپارتمان  و خانه بدهید، باشعوری شما را به ساخت تراریوم راهنمایی می کند.

شناخت گیاهان مناسب برای تراریوم

از آنجایی که تراریوم ها انواع مختلفی به لحاظ گیاهی داره، پس باید شناخت کافی از گیاه مورد استفاده برای کاشت تراریومتون داشته باشید. چون هر گیاه به بستر کشت، شرایط نگهداری و آبدهی خاص خودش نیاز داره و از همه مهمتر خاک مورد نیازتون هست.

برای ساخت تراریوم باید چندین نکته اساسی را در نظر داشت تا در اواسط کار به مشکلی برنخورد. اول اینکه یادتان باشد گیاهانی برای تراریوم مناسب هستند که شاخ و برگ زیبا و رشد کندی داشته باشند. همچنین این گیاهان باید تحمل رطوبت زیاد هوا و خلک، و نور کم را داشته باشد. پس نتیجه می گیریم که گیاهانی را برای تراریوم پروش دهید که به درجه رطوبت بالایی نیاز دارند و در هوای خشک خانه از بین می روند.

اگر این گیاهان نیاز یکسانی نداشته باشند و در یک فضا کاشته شوند، تعدادی از آن ها به مرور از بین می روند. مثلا کاشت کاکتوس در کنار سرخس یا گل سنگ منجر به از بین رفتن کاکتوس می شود زیرا با محیط مرطوب سازگار نیست.

لازم به ذکر است، گیاهانی که قامت بالایی دارند باید محفظه ی بزرگتری را برایشان انتخاب کنید و همچنین از محفظه های در باز برای گیاهانی که به رطوبت حساس هستند استفاده کنید.

انتخاب ظرف مناسب برای تراریوم

برای تهیه تراریوم شما میتونید از هر ظرف شیشه ای بلاستفاده ای، استفاده کنید. از یک لیوان شیشه ای گرفته تا تنگ ماهی عید. لامپ و یا ظرف مخصوص تراریوم. فقط یادتان باشد که ظرفتان ضخامت کافی رو داشته باشد تا در حین کار شکسته نشود و همچنین هر چه قدر دهانه ظرف گشاد تر باشد کار شما برای کاشت گیاه راحتتر می شود. تنگ ماهی شب عید می تواند بهترین گزینه برای ساخت تراریوم باشد. برای راهنمایی بیشتر به ظروف ذیل توجه کنید:

  • ظروف گنبدی – این ظروف باعث حفظ رطوبت به میزان بالایی می شوند و گاهی اوقات نیاز است که کلاهک ظرف برداشته شود تا هوای تازه برای تنفس گیاه به داخل ظرف بیاید.
  • ظروف فانوسی – این ظروف رطوبت را در سطح بالایی حفظ می کنند و تهویه هوا در این ظروف راحت تر انجام می گیرد.
  • ظروف شیشه ای ناقوسی – یا دارویی شکل (apothecary) گزینه ای مناسب برای تراریوم های بلند می باشند.
  • جعبه های واردین – این ظروف به صورت دربسته و غیر قابل نفوذ در مقابل هوا موجودند.
  • ظروف شیشه ای آکواریومی – این ظروف بخوبی می توانند به عنوان تراریوم استفاده شوند و با یک تکه شیشه باز یا بسته شوند.

روش ساخت تراریوم

روش ساخت تراریوم

برای ساخت تراریوم به غیر از شیشه  و گیاه باید وسایل مورد نیاز از جمله صابون، شن و خاک را تهیه کنید. قبل از رفتن به مراحل ساخت یک نکته را هم برایتان یادآوری کنم و آن هم این بوده هرچه دهانه ظرف تنگ‌تر باشد، کار سخت‌تر است. کاشت گیاه داخل این ظرف‌ها را با انبر سیمی نازکی که خود می‌سازید، انجام دهید.

مرحله اول

ظرف را با آب گرم و صابون شسته و خشک کنید. ظرف‌های نشسته باکتری‌های مضر را وارد محیط تراریوم می‌کنند.

مرحله دوم

یک لایه یکنواخت به قطر ۲٫۵-۱٫۵ سانتی‌متر شن ته ظرف بریزید. شن جهت زه کشی استفاده می شود. سعی کنید مقدار بیشتری از سنگریزه ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشند. این کار به زهکشی بهتر کمک می کند. گاهی قبل از لایه سنگریزه، لایه نازکی از خزه در ته ظرف قرار می دهند.

مرحله سوم

۱ یا ۲ قاشق غذاخوری زغال چوب فعال را روی شن بپاشید. از زغال چوب برای جذب بوی نامطبوع ظرف استفاده می گردد. زغال هوا را تازه نگه می‌دارد و به خصوص زمانی که محیط تراریوم را بسته نگه می‌دارید، دارای اهمیت است.

مرحله چهارم

به ظرف خاک گلکاری اضافه کنید تا روی شن و زغال چوب را بپوشاند. مقدار این خاک سبک باید ¼ عمق ظرف باشد.

برای دادن جلوه بیشتر به تراریوم، خاک را بطور مسطح در ظرف نمی ریزیم، بلکه آنرا شیبدار و تپه مانند می ریزیم تا گیاهان در سطوح مختلف قرار گیرند. خاک را از پشت به سمت جلو شیبدار کنید. معمولاً اختلاق سطح بین خاک جلو خاک عقب ۱ تا ۲/۱ اینچ می باشد. اگر چه، اگر تراریوم دایره ای است، شما می توانید سطح صافی را برای کشت داشته باشید.

می توان از خاکهای گلدانی بسته بندی شده که استرلیزه هم هستند استفاده کرد یا اینکه از مخلوط خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت را تهیه کرد.

خاک باید نرم، دارای زهکشی خوب و بدون کود باشد.

برای تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار، یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت استفاده کنید. اگر شما می خواهید یک باغ کاکتوس ایجاد کنید از خاک زبر که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است استفاده کنید.

مرحله پنجم

گیاهان را قبل از درآوردن از گلدان اولیه به دقت بررسی کنید تا کاملا سالم باشند. گیاه را آرام تکان دهید تا خاک اضافی بدون صدمه دیدن ریشه‌ها از آن جدا شود. گیاه بیمار یا آفت زده را وارد تراریوم نکنید.

مرحله ششم

خاک را کمی گود کنید. گیاه را بکارید. دور ریشه‌‌ها را کاملا بپوشانید. این مراحل را در مورد بقیه گیاهان هم تکرار کنید.

مرحله هفتم

گیاهان و داخل ظرف را با اسپری آب تمیز کنید. خاک را با اسپری خوب مرطوب کنید.

مرحله هشتم

تراریوم را با اشیاء سرامیکی تزیین کنید. بعد از کاشت گیاهان، می توان تراریوم را با استفاده از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و چیزهای دیگر تزئین کنیم. با این عمل یک دنیای کوچک زندگی گیاهی ترسیم می شود. ظرف را با در پوش یا سینی شیشه ای بپوشانید. در این مرحله ارتباط با محیط قطع می شود و جنگل بارانی مینیاتوری ایجاد می شود .

راهنمای نگهداری از تراریوم

راهنمای نگهداری از تراریوم

این گیاهان به ابیاری یک روز در میان یا هفته ای سه بار نیاز دارند به این صورت که یک روز در میان خاک تراریوم را با اسپری ( آب پاش ) به طور کامل خیس کنید. بهتر است در تابستان آبیاری مقداری بیشتر و در زمستان مقداری کمتر شود

به طور کلی هروقت خاک تراریوم را لمس کرده و احساس کردید خشک است آبیاری شود. این گیاهان هم به دمای متوسط و نور غیر مستقیم (پشت پنجره یا جایی نزدیک به پنجره که نور افتاب مستقیما به ان نخورد ولی روشنایی داشته باشد) نیاز دارند.

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

جاذبه های گردشگری مسکو

معرفی شهر مسکو در روسیه ؛ همراه با ۸ جاذبه گردشگری

معرفی شهر مسکو در روسیه شهر مسکو یکی از زیباترین شهر های کشور روسیه بوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *