خانه / سبک زندگی / معرفی شهر مسکو در روسیه ؛ همراه با ۸ جاذبه گردشگری

معرفی شهر مسکو در روسیه ؛ همراه با ۸ جاذبه گردشگری

جاذبه های گردشگری مسکو

معرفی شهر مسکو در روسیه

شهر مسکو یکی از زیباترین شهر های کشور روسیه بوده و همچنین پایتخت این کشور نیز محسوب می شود. شهر مسکو با آب و هوای سردی که دارد همواره باعث شده تا بسیاری از گردشگران به سمت این شهر جذب شوند.

لازم به ذکر است که شهر مسکو همواره به عنوان بزرگترین شهر قاره اروپا معرفی شده است و در ضمن از اصلی ترین شهر های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و آموزشی اروپا به حساب می‌آید.

کلان‌شهر مسکو از نظر دارا بودن مؤسسات علمی، ورزشی و آموزشی از رتبه خوبی در سطح جهان برخوردار است، به طوری که بیش‌ترین امکانات ورزشی را در کل جهان به خود اختصاص داده‌است.

مسکو یکی از دوازده شهر قهرمان Города-герои به حساب می‌آید که عنوانی افتخاری برای شهرهایی ست که در زمان شوروی و به هنگام وقوع جنگ جهانی دوم، مردمانش فداکاری‌ها و جانفشانی‌های بسیاری از خود نشان دادند.

تاریخچه شهر مسکو

تاریخچه شهر مسکو

برای کامل شدن معرفی شهر مسکو در روسیه ابتدا باید به تاریخچه آن اشاره کرد، نام مسکو برگرفته از نام رود موسکوا است. گرچه شواهد باستانی نشان می دهد که این نقطه از کره زمین در دوران نوسنگی به وجود آمده، اما در تاریخچه روسی به این شهر کهن برای اولین بار در سال ۱۱۴۷ اشاره شد.

برای حدود ۸ قرن مسکو تحت هجوم مهاجمان بوده است. از زمان مغولان تا ناپلئون و هیتلر. گروه مغولان جزو اولین گروه این مهاجمان بودند که منجر به بیش از دو قرن تسلط مغولان و شکست شاهزاده ایوان بزرگ شد. شاهزاده ایوان بود که قلعه ی کرملین در مسکو را احداث کرد. او در سال ۱۴۸۰ معمارانی از ایتالیا را برای طراحی این قلعه دعوت کرد.

و شاهزاده ی بزرگ مسکو شد و قلمرو خود را گسترش داد. در ۱۵۰۰ قلمرو او حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت داشت و یکی از بزرگ ترین شهر ها در دنیا بود. جانشین او ایوان چهارم با ساختن کلیساهای ارتودوکس به این سنت ادامه داد و در قرن هفدهم مسکو با ۲۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت بزرگترین شهر دنیا شد.

پیتیر بزرگ همچون نیاکان خود به این شهرعلاقه مند نبود و تصمیم گرفت تا پایتخت روسیه را به سن پترزبورگ انتقال دهد. اهمیت این انتقال در زمان حمله ناپلئون در سال ۱۸۱۲ آشکار شد. مسکو در رویداد های انقلابی ۱۹۱۷ نقش مهمی ایفا کرد.

به خاطر ترس از حمله آلمان ها به سن پترزبورگ یک بار دیگر دستور انتقال پایتخت به مسکو داده شد. بعد ها در سال ۱۹۳۰ تخت رهبری استالین بسیاری از مناطق قدیمی مسکو نابود شد.

خوشبختانه هیتلر هیچ وقت به این شهر نرسید. در سال ۱۹۸۰ مسکو محل برگزاری بازی های المپیک بود. این شهر تاریخی دارای کلیساها و معماری هایی از قرون وسطی می باشد. برخی از گران قیمت ترین هتل های دنیا هم در این کشور هستند.

جاذبه های گردشگری مسکو

شهر مسکو با وجود گالری ها و موزه ها و همچنین میادین زیبایی که دارد همواره به عنوان یکی از بزرگترین شهر های گردشگری اروپا به شمار می رود. در ادامه معرفی شهر مسکو در روسیه با سایت باشعوری همراه باشید تا جاذبه های گردشگری مسکو برایتان آشکار کنیم:

میدان سرخ

میدان سرخ مسکو

این میدان تاریخی در شمال رودخانه مسکوا و کنار دیوار کاخ بزرگ کرملین، قرار گرفته و قلب و روح مسکو و روسیه است. اهمیت میدان سرخ نه فقط به دلیل تاریخچه اش بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی آن نیز هست.

میدان سرخ در مرکز شهر تاریخی مسکو قرار گرفته است و اکثر مسیرها و راه ها به آن منتهی و از آن دوباره آغاز می شوند. میدان سرخ برای مردم روسیه یادآور همزیستی، همدلی، جشن ها و شادی ها، تاجگذاری ها و در عین حال جنگ ها، رژه ها، تظاهرات، اعدام ها و خشونت هاست. آن چه که در ادامه و در مطلب پیش رو خواهید خواند، نمایانگر غنای تاریخی میدان سرخ مسکو و روسیه است.

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل یا واسیلی برای گرامیداشت تسخیر دژ تاتار «کازان» در سال ۱۵۵۲ ساخته شد. این پیروزی در روز جشن «میانجی‌گری مریم مقدس» اتفاق افتاد. نام این کلیسا برگرفته از نام «واسیلی مقدس» است.

در سال ۱۵۴۷ واسیلی، ایوان مخوف را با پیشگویی آتشی که آن‌ سال به جان مسکو افتاد حیرت زده کرد. بعد از مرگ او، بدنش در کلیسای جامع «تثلیث» که در آن زمان در منطقه وجود داشت دفن شد. کلیسای جامع سنت واسیلی را بین سال‌های ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۰ ساختند.

کلیسای جامع سنت واسیلی در یک ضلع میدان سرخ، روبروی «کرملین» و برج «اسپاسکایا» (Spasskaya) قرار گرفته است. این بنا خیلی بزرگ نیست اما ۹ نمازخانه بر روی یک پی را تشکیل می‌دهد. جسارتی که در فرم و رنگ این کلیسا می‌بینید در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود.

متروی مسکو

متروی مسکو

متروی مسکو در سال ۱۹۳۵ افتتاح و تبدیل به یکی از عجیب ترین پروژه های معماری دنیا شد. اکثر ایستگاه های متروی مرکزی مسکو شبیه به موزه هستند. هر ایستگاه حالت مخصوص، دکور و تزئینات متفاوت و طبقات جذاب خود را دارد. متروی زیرزمینی مسکو با ۱۳ ایستگاه در طول ۱۱ کیلومتر ساخته شد که اولین سیستم راه زیر زمینی اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آمد.

در سال ۲۰۱۶ این مترو به ۲۰۰ ایستگاه مجهز و خط ریلی آن به طول ۳۳۳ کیلومتر رسید و لقب پنجمین خط متروی بلند جهان را از آن خود کرد. نکته جالب این است که هفت ایستگاه این مترو در طول جنگ جهانی ساخته شد.

در رابطه با خط دایره‌ای که در نقشه‌ی متروی مسکو وجود دارد افسانه‌ای وجود دارد. این افسانه‌ها اشاره دارند که استالین فنجان قهوه‌ی خود را روی نقشه مترو گذاشت و این فنجان یک لکه دایره‌ای را ایجاد کرد. استالین با نشان دادن این دایره به سازندگان دستور ساخت چنین دایره‌ای‌ را داد. این دلیل وجود این دایره روی نقشه و رنگ قهوه‌ای آن است.

کاخ کرملین

کاخ کرملین

معرفی شهر مسکو در روسیه

کاخ کرملین در قرن پانزدهم درکرانه شمالی رود مسکو ساخته شده و شامل تعدادی کاخ و کلیسا است کرملین مثلث‎شکل با جهت شمالی دارای ضلع‎هایی به طول ۷۵۰ متر است. کرملین را واقعاً می‎توان از هر نظر، سمبولیک، تاریخی، استراتژیکی و قلب مسکو نامید.

بزرگترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که طی سال‎های ۱۴۷۵ تا ۱۴۷۹ ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاری می‎کردند. احداث کرملین در تاریخ ۱۹ ژوئیه سال ۱۴۸۵ پایان یافت. ابتدا دیوار آجری کرملین در کنار رودخانه مسکو بنا شد، زیرا همانا از آنجا تاتارها اغلب حمله می‎کردند.

تمام عملیات ساختمانی ۱۰ سال به طول انجامید. کرملین جدید را روی کرملین قدیم که از سنگ سفید بود بنا کردند. دیوارهای قبلی را در حد امکان باقی گذاشتند فقط دور آنها را دیوارهای آجری کشیده و آنها را بلندتر و ضخیم‎تر و محکم‎تر کردند.

این کاخ دارای ۸۰۰ اتاق جداگانه از جمله سالن‎ها، رخت‎کن، راهرو و اتاق‎های اختصاصی برای اعضای شخص اول مملکت، اتاق مطبوعات و اتاق‎هایی برای خدمه فنی است. برای ساخت این کاخ فقط ۱۶ ماه وقت صرف شد و جایزه لنین به طراحان و معماران آن تعلق گرفت.

گالری ترتیاکوف

گالری ترتیاکوف

برای گردشگرانی که اشتیاق دارند هر چه زودتر رازهای روح روسیه را کشف کنند گالری تریتیاکوف یکی از بهترین مکان ها برای شروع است، موزه ای که در سال ۱۸۵۶ توسط یک تاجر بانفوذ به اسم «پاول تریتیاکوف» تاسیس شد او که علاقه ی زیادی به آثار هنری داشت و می خواست موزه ای عمومی از هنر ملی داشته باشد، سال های زیادی را به جمع آوری آثار با ارزش هنرمندان مشغول بود و سرانجام کلکسیون آثار خود را در سال ۱۸۹۲ به عنوان هدیه به شهر اهداء کرد تا همه بتوانند شانس بازدید از این آثار ارزشمند را داشته باشند.

در این موزه مجموعه هایی ارزشمند از نقاشی های رئال روسی وجود دارد که نمونه هایی زیبا از هنر نو هستند. تماشای پرتره ها، چشم اندازها و تصاویر تاریخی به شما کمک می کند تا فرهنگ روسیه را بهتر درک و معماری روح اسرار آمیز روسیه را حل کنید. این گالری جاذبه ای غافلگیر کننده برای گردشگران است و با بازدید از آن هنرمندان بزرگ روسیه را کشف می کنید و به داستان پشت پرده ی هر کدام از نقاشی های معروف گوش می سپارید.

گالری ترتیاکوف مسکو روایتگر شاهکارهای هنری روسی است و اگر علاقه به آثار هنری دارید بازدید از آن را نباید به هیچ عنوان از دست بدهید. بنای موزه در سال های ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۴ میلادی در بخش جنوبی کاخ کرملین درست شد تا در برگیرنده ی مجموعه های هنری با ارزش روسیه باشد.

سالن تئاتر بولشوی

سالن تئاتر بولشوی

تئاتر بولشوی که به معنی سالن نمایش بزرگ است در واقع یکی از سالن های نمایش مشهور جهان برای اجرای باله و اپرا در کشور روسیه می باشد. سالن تئاتر بولشوی در سال ۱۷۷۶ به فرمان کاترین کبیر، تزارین نامدار روسیه پایه گذاری شد و همچنین ناگفته نماند که این تالار ۳ مرتبه در سال های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ طعمه حریق شد و به کلی در آتش سوخت.

پس از پیروزی بلشویک ها در روسیه و پایه گذاری اتحاد جماهیر شوروی، بر فعالیت های هنری این سالن افزوده شد. نظام کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی، این سالن را به مرکز باله و اپرای روس و یکی از مهمترین مراکز رقص و موسیقی جهان بدل کرد.

خیابان آربات

خیابان آربات مسکو

آربات یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ ترین خیابان‌ های مسکو به شمار می‏ رود که در غرب کرملین نهفته است. واژه آربات در عربی به معنای حومه است. این خیابان اغلب با نام آربات قدیم شناخته‌ می شود و همچنین اولین سوابق تاریخی خیابان آربات به سال ۱۴۹۳ برمی‌گردد. قابل ذکر است که در قرن ۱۹ این خیابان به محله‌ ای مناسب برای سکونت اشراف‌ زادگان و روشنفکران مسکو تبدیل شد.

از سال ۱۹۸۶ این خیابان به‌ عنوان یک بازار هنری پر از نقاشان، شاعران، گردشگران و نوازندگان خیابانی از جمله خوانندگان و رقصندگان شناخته شد. قسمت قابل‌ توجهی از این خیابان اغلب به دلیل ترافیک وسایل نقلیه بسته است، اما در اصل این خیابان به‌ عنوان تفرجگاه و محلی برای عبور و مرور افراد پیاده به شمار می‏ رود.

در خیابان آربات کافه‌ها، فروشگاه‌های سوغاتی، رستوران‌ها و جاذبه‌های بسیار زیاد دیگری وجود دارد. همچنین چندین مکان تاریخی در کنار این خیابان قرارگرفته که مجسمه‏ ی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های روسی، الکساندر پوشکین و همسرش ناتالی در گوشه‌ای از این خیابان نصب‌ شده است.

میدان مانژ

میدان مانژ مسکو

در گذشته میدان مانژ مسکو تنها محله ای بود که در آن چندین بازارچه کوچک، صومعه و سرباز خانه یافت می شد. اما با گذر زمان کم کم حال هوای این منطقه عوض شد و در هر گوشه کنار از این منطقه ساختمانی احداث شد.

میدان مانژ مسکو به نام میدان اسب ‌سواری نیز مشهور است. میدان مانژ به ‌عنوان فضایی مناسب برای اسب ‌سواری و پیاده ‌روی در منطقه‌ تی ورس کایا شناخته ‌شده و با گل‌ های رنگارنگ فضا هایی پوشیده از چمن، فواره‌ های آب و مجسمه‌ هایی از شخصیت‌ های محبوب داستان ‌های عامیانه‌ روسی که توسط مجسمه سازان معروف خلق گشته تزئین شده است.

این میدان دارای فضای سبز زیبایی بوده که در مرکزیت آن می توانید شاهد گنبدی بزرگ باشید که بر روی آن مجسمه ای از سن جرج قرار گرفته که در حال کشتن یک اژدها می باشد و به عنوان نمادی از شهر مسکو شناخته می شود. ناگفته نماند گنبد شیشه ای زیر پای مجسمه، بیانگر زمان در شهر های بزرگ نیم کره شمالی زمین می باشد.

این گنبد به ‌صورت ۲۴ ساعته بدون کوچک‌ ترین توقف در حال چرخش است و نشان‌ دهنده‌ ساعت مناطق مختلف کره ‌ی زمین است. این گنبد بسیار زیبا در شب با نورپردازی ویژه جلوه ای چشم نواز دارد، این نور پردازی زیبا نشان دهنده عظمت تلفیق علم و هنر می ‏باشد.

آب و هوای شهر مسکو

آب و هوای شهر مسکو

حال که به معرفی شهر مسکو در روسیه پرداخته ایم بهتر است که به آب و هوای این شهر نیز اشاره ای بکنیم. مسکو آب و هوای قاره ای مرطوب دارد؛ تابستان هایی گرم، گاهی داغ و نسبتا مرطوب و زمستان هایی طولانی و سرد. در ماه های گرم ژوئن، ژوئیه و اوت، دمای هوای مسکو حدود ۲۳ درجه ی سانتی گراد است، اما موج های گرما که گاهی بین ماه های مه و سپتامبر از راه می رسند می توانند دمای هوا را یکی دو هفته ای به دور و بر ۳۰ درجه برسانند.

زمستان ها دمای هوا تا ۱۰ درجه زیر صفر پایین می آید. گرچه گاهی ممکن است هوا از صفر درجه ی سانتی گراد سردتر نباشد. تابستان مسکو از اواسط مه شروع می شود و تا اوایل سپتامبر ادامه دارد و زمستانش هم ازاوایل نوامبر تا پایان مارس طول می کشد.

متوسط بارش ماهیانه در طول سال کمابیش یکسان است، هرچند میزان بارندگی در تابستان ها کمی بیشتر از زمستان هاست. بنابراین، حتی اگر قرار است تابستان به مسکو بروید، لباس و کفش مناسب آب و هوای بارانی را فراموش نکنید.
بیشتر بارش های مسکو به شکل باران هستند، اما در ماه های زمستانی تقریبا فقط برف می بارد. بارش برف از اواخر سپتامبر شروع می شود و تا اوایل مه ادامه دارد، اما از اواسط نوامبر تا اوایل آوریل است که برف روی زمین می نشیند و شهر سفیدپوش می شود.

سرعت باد در مسکو چندان زیاد نیست و بین ۲ تا ۶ متر بر ثانیه متغیر است. با این حال، گاهی در فاصله ی ماه های مه تا سپتامبر، طوفان هایی از راه می رسند وسرعت باد به ۱۵ تا ۳۵ متر بر ثانیه افزایش می یابد.

با توجه به این شرایط آب و هوایی، شاید بهترین زمان برای سفر به مسکو اواخر بهار، یعنی ماه های مه و ژوئن و اوایل پاییز، یعنی سپتامبر یا اکتبر، باشد؛ مخصوصا که در این ماه ها فستیوال هایی هم در شهر برگزار می کنند.

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

نکات مهم در خرید کاغذ دیواری

نکات مهم در خرید کاغذ دیواری ؛ طراحی منحصر به فرد دیوار خانه

نکات مهم در خرید کاغذ دیواری دیوار های خانه یکی از مهمترین ترین قسمت ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *