خانه / سبک زندگی / معرفی شهر استانبول همراه با ۶ جاذبه گردشگری

معرفی شهر استانبول همراه با ۶ جاذبه گردشگری

جاذبه های گردشگری شهر استانبول

شهر استانبول یکی از پرجمعیت ترین شهر های کشور ترکیه بوده و در واقع پنجمین شهر بزرگ جهان به حساب می آید. شهر استانبول پایتخت کشور ترکیه است و همچنین اولین شهر فرهنگی و اقتصادی این کشور می باشد.

استانبول به دلیل زیبایی منحصر به فردش همواره به عنوان برترین شهر توریستی در جهان می باشد و سالانه گردشگران زیادی را از تمامی کشور ها به خود جذب کرده است. این شهر مناسب کسانی است که دنبال یک سفر سرگرم کننده مخلوط با جذابیت دنیای قدیم و زندگی مدرن هستند و میخواهند یک سفر پر جنب و جوش و جذاب را تجربه کنند.

استانبول در حقیقت در شمال غربی ترکیه و در کنار تنگه بسفر و دریای مرمر واقع شده است که در واقع این مسیر مرز بین قاره آسیا و اروپا می باشد. جالب است بدانید که موقعیت جغرافیایی ترکیه و همجواری آن با کشورهای اروپایی بر روی فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه نقش بسیار مهم و بسزایی گذاشته است.

در سال ۲۰۱۶ جمعیت این شهر زیبا حدود ۱۴۸٫۰۴۱٫۱۶ نفر بوده به طوری که ۳۵ درصد آن در بخش آسیایی نشین و ۶۵ درصد در بخش اروپایی سکونت دارند. دین اکثریت مردمان استانبول اسلام و مذهب سنی می باشد و به همین جهت شهری با تلفیقی از المان‌ های مذهبی، سنتی و توام با ظاهری به روز و شیک که چشم هر گردشگری را خیره می کند.

درباره استانبول

استانبول به جهت جاذبه های متنوع و خدمات قابل توجه گردشگری اش، در قرن بیست و یکم با استقبال گردشگران خارجی مواجه شد به طوری که در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۱۲.۵ میلیون گردشگر خارجی به استانبول پا گذاشتند. این وضعیت به نوبه خود باعث شد تا استانبول پایتخت فرهنگی اروپا نام بگیرد و در طی چندین سال متوالی، در میان محبوب ترین و پربازدیدترین شهرهای گردشگری جهان باشد.

یکی از جذابیت های شهر استانبول، غذا های خیابانی آن شهر می باشد که در واقع محال است به آن جا سفر نکنید و از طعم های آنجا برخوردار نشوید. طعم و مزه ای که شما از غذا های خیابانی استابول میچشید می تواند یک خاطره ی دلپذیر و فوق العاده ای را برای شما به همراه آورید. در ادامه به تاریخچه شهر استانبول اشاره شده است.

تاریخچه شهر استانبول

نام تاریخی شهر استانبول، قسطنطنیه بوده که توسط قیصر روم (کنستاتین یکم) نامگذاری شده است، البته ناگفته نماند که قبل از آن به کنستانتینوپول معروف بود. قسطنطنیه بزرگ‌ ترین شهر قاره اروپا و همچنین مرکز فرهنگی برای تمدن یونانی و پیروان ارتدکسی کلیسا بشمار می رفت و از جمله دستاورد های آن به ساخت کلیسای بزرگ و باشکوه ایاصوفیه می ‌توان اشاره نمود.

شهر استانبول در طی چندین سال پایتخت امپراطوری روم شرقی بوده که در نهایت پس از سرنگونی رومی‌ها، این شهر به تصرف مسلمانان عثمانی درآمد و نام آن شهر توسط سلطان محمد دوم (امپراطور عثمانی) به اسلامبول تغییر پیدا کرد. که در نتیجه با گذشت زمان به نام استانبول شناخته شد.

آب و هوای استانبول

آب و هوای استانبول

شهر استانبول در نیم کره شمالی و در نزدیکی دریای مرمره واقع شده است و در نتیجه تحت تاثیر اقلیم های متنوعی چون اقیانوسی، مدیترانه ای و نیمه استوایی و شرجی قرار می گیرد. آب و هوای استانبول در هر فصل به شرح زیر است:

بهار: استانبول در این زمان روزها گرم‌ تر می‌شود و شب‌ ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد و گهگاهی باران نرم بهاری نیز می‌بارد. در این فصل، شهر استانبول را رنگین تر و زنده تر از هر زمان دیگری خواهید یافت. میانگین دمای روزها میان ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

تابستان: روزهای تابستانی استانبول گرم و مرطوب است. گرچه اغلب ساکنان شهر برای فرار از دست گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می‌آورند، اغلب گردشگران تابستان را برای سفر به استانبول انتخاب می‌کنند. بنابراین در اغلب مکان‌های دیدنی، با حجم زیادی از آدم و صف‌های طولانی رو به رو خواهید شد. میانگین دمای تابستان در استانبول میان ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. بهترین قسمت سفر تابستانی به استانبول، وضعیت مطلوب کروزهای بسفر و گردش با کشتی‌هاست.

پاییز: دمای هوا در فصل طلایی برگ‌ریز استانبول بسیار دلپسند و مطلوب است، یعنی در حدود ۲۳ درجه سانتیگراد! اما منتظر غافلگیری‌های گه‌گدار طبیعت هم باشید. یک روز ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، هوای بسیار خنک با دمای ۱۵ درجه و باران‌های کوتاه و شدید غافلگیرتان کند.

زمستان: روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است و بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست.

جزایر دیدنی استانبول (جزایر پرنس)

اگر واقعا به شهر استانبول سفر کردید، هرگز جزایر پرنس آن را فراموش نکنید چرا که اصل زیبایی شهر استانبول به جزایر پرنس آن می باشد. پس با ما همراه باشید تا شما را با الجزایر پرنس آشنا کنیم:

جزیره بویوک آدا

جزیره بویوک آدا

جزیره بویوک آدا (Büyükada) یکی از زیبا ترین جزیره های استانبول بوده که در دریای مرمره قرار دارد.  در بویوک آدا یا جزیره بزرگ هیچ گونه وسیله نقلیه موتری وجود ندارد و حمل نقل فقط به وسیله درشکه های اسب امکان پذیر می باشد.

یکی از جاذبه های گزدشگری در جزیره بویوک آدا، دوچرخه سواری در جزیره می باشد که لذت آن را با دنیا نمی شود عوض کرد، چرا که شما فکرش را بکنید در جزیره ای دوچرخه سواری می کنید که هیچ گونه وسیله نقلیه گازسوزی در آن وجود ندارد به همین جهت هم باعث شده تا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

اکثریت خانه های جزیره بویوک آدا به صورت ییلاقی و ویلایی می باشد که به جهت گردشگری در فصل گرما بیشتر از فصل سرما می باشد. یکی از زیبایی های جزیره بویوک آدا معماری شکیل بنا های عثمانی می باشد و همچنین کلیسا هایی که به سبک یویانی در سال ۵۶۹ میلادی توسط  امپراطور بیزانس جاستین دوم ساخته شده است.

جزیره هیبلی آدا

جزیره هیبلی آدا

جزیره هیبلی آدا  Heybeliada دومین جزیره توریستی و تاریخی شهر استانبول بوده که تاریخ این جزیره به دوره یونانیان برمی گردد. سمت چپ جزیر هیبلی آدا بیشتر جنبه تاریخی دارد. ابتدا با مدرسه بزرگ دریانوردی نیروی دریایی ترکیه رو به رو می شوید به غیر از این بنای بزرگ این جزیره بر اساس مکتب معماری دو بخش جالب و دیدنی دیگر دارد.

یکی از این دو بنا و آثار تاریخی دیدنی جزیره بقایای کلیسای آخرین کلیسای ساخته شده به دست رومیان قبل از  فتح قسطنطنیه توسط عثمانیان است این کلیسا تنها کلیسای باقی مانده از دوره بیزانس است. دیگری قبر ادوارد بارتون دومین دیپلمات اعزام شده به قسطنطنیه است که ایشان در سال ۱۵۷۸ توسط ملکه الیزابت اول از دربار بریتانیای کبیر به جزیره هیبلی آدا اعزام شد.

ایشان که حتی آخرین روزهای زندگی خود را ترجیح داد به جای فرار از طاعون که در شهر همه گیر شده بود در این مکان بماند ایشان در سال ۱۵۹۸ و در سن ۳۶ سالگی در اثر همین مریضی تعاون چشم از جهان گشود.بعدها بقایایی ایشان به گورستان بریتانیایی ها دفن کردند که در محله حیدر پاشا از ایالت Uskudar است.

اما نیمه راست جزیره بیشتر جنبه تفریحی دارد. در سمت راست جزیره که پر از کافه ها رستوران‌های متعدد است هتلی بسیار زیبا و دل انگیز قرار دارد که تمام سال نیز باز می باشد و بسیاری از خانه های چوبی باقی مانده از دوره حکومت عثمانی. جاذبه های اصلی جزیره هیبلی آدا در طول تابستان کنسرت های کوچک در فضای باز محوطه شورای محلی است مکان ها تاریخی و مناظر بی نظیر طبیعی باشگاه تناسب اندام و شنا در کنار دریا از دیگر دلایل مهم حضور و علاقه توریست ها در این جزیره می باشد.

جزیره بورگاز آدا

جزیره بورگاز آدا

جزیره بورگاز آدا Burgazada مانند ۲ جزیره قبلی، جزیره ای دنج و با آرامش می باشد و همانطور که اشاره شد دیگر جایی برای ترافیک های سنگین و هیاهو های شدید در این جزیره نخواهید دید.

جزیره بورگاز آدا در امتداد تپه دو کیلومتری کشیده شده است. دیمیتریس مقدونیه یکی از قائم مقام های فرقه دیادو چی که وزیران و سناتور های بر علیه اسکندر مقدونی بودند سنگری محکم برای خود در این جزیره ساخت که این مکان را  به نام پدرش گذاشت. جزیره بورگاز آدا استانبول این نام را با خود نگه داشت و الان که قوم ترک ها ساکن هستند به آن Burgaz که در اصل مخفف Burgazadasi است که در معنی همان سنگر می‌شود می نامند.

اگر به جزیره بورگاز آدا سفر کردید، یادتان نرود که  کافه ۴ حرف و رستوران کالپازانکیا را هم امتحان کنید چرا که طعم های خاصی را برای خاطات درخشان خود می توانید در آن جا رسم کنید.

جاذبه های گردشگری شهر استانبول

اگر واقعا قصد سفر به شهر استانبول ترکیه را دارید باید با چندین مکان منحصر به فرد این شهر آشنا شوید تا از ابتدای ورود حتما از آن ها دیدن کنید چرا که اگر یکی از آن ها را از دست بدید، خاطره ی خاصی که باید داشته باشید رو برای خودتون به وجود نیاوردید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با ۶ مکان از جاذبه های گردشگری شهر استانبول آشنا کنیم:

شاخ طلایی

شاخ طلایی

شاخ طلایی بندرگاهی زیبا و رویایی در در بخش اروپایی استانبول بوده که و در واقع آبدره ای است که توسط دو رود از هم تغذیه می شود. شاخ طلایی در چندین سال پیش محل ناوگان های  عثمانی و بیزانسی بوده که امروزه توسط پارک ها، گردشگاه ها و مکان های باستانی احاطه شده است.

پیش از قرن ۱۹ هیچ پلی روی شاخ طلایی قرار نداشت. حمل و نقل بین دو ساحل به وسیله ی قایق های کوچک صورت میگرفت. اولین پل گالاتا، که کاراکوی امروزی را به امین اونو متصل میکند، در سال ۱۸۳۶ ساخته و در سال های ۱۸۴۵، ۱۹۱۲ و دست آخر در سال ۱۹۹۳ بازسازی شده است.

شاخ طلایی در دوران بیزانس بندرگاه تجاری قدیمی و منطقه ی مسکونی محبوبی بوده است. ورودی بندرگاه با زنجیر بزرگی بسته شده بود تا از ورود کشتی های ناخواسته جلوگیری شود. در دوران عثمانی شاخ طلایی عمدتا توسط مهاجران یهودی اسپانیایی اشغال گشته بود. آمیزه ی ارامنه، یونانی ها، کولی ها و ترک هایی که در امتداد سواحل بندرگاه زندگی میکردند، شهر را به موزاییکی رنگارنگ از اقوام تبدیل نموده بود.

در آغاز قرن ۱۶ ام، لئوناردو داوینچی ساخت پلی بر روی شاخ طلایی برای سلطان را طرح ریزی کرد. قرار بود این پل یک تکه، ۲۴۰ متر طول، ۸ متر پهنا و ۲۴ متر ارتفاع از سطح آب داشته باشد اما هرگز ساخته نشد.

در نیمه ی اول قرن ۱۸ ام، شاخ طلایی به دلیل باغ های لاله اش معروف شده بود؛ اشخاص متمول برای لذت بردن از این باغ ها به این مکان می آمدند و با کشتی هایشان به سمت غروب آفتاب حرکت میکردند. بسیاری از شعرا این مکان را «سعدآباد» مینامیدند. بعد ها در سال ۱۸۸۰ کارخانه ی سیگار جیبالی و کارخانه های دیگری که امروزه منزل یکی از دانشگاه های خصوصی استانبول هستند، ساخته شدند و شاخ طلایی صنعتی گشت.

با انفجار جمعیت در سال های ۱۹۵۰ و وجود قوانین بی تاثیر ساختمانی، شاخ طلایی به انبار بد بوی فاضلاب خاکستری شهر و پسماند های صنعتی تبدیل شد. اما در سال های ۱۹۸۰ پاکسازی ای شهری آغاز شد که در طول آن کارخانه ها پاکسازی شده و سیستم های فاضلابِ مناسب اطراف شاخ طلایی ساخته شدند.

امروزه سواحل شاخ طلایی بار دیگر به وسیله ی پارک ها، تفرجگاه ها و زمین های بازی به فضایی سرسبز تبدیل شده اند. هنوز اقدامات بیشتری مورد نیاز است اما دست کم مردم مجبور نیستند به خاطر بوی بد مسیرشان را عوض کنند و حتی میتوانند در این مکان ماهیگیری کنند.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه

اولین خاطره ای که از شهر استانبول می توانید داشته باشید، مسجد ایاصوفیه است. چرا که با ورود به شهر استانبول اولین مکانی که با  قبه ها و مناره های بلندش چشم شما را جلب خودش می کند مسجد ایاصوفیه می باشد. ایاصوفیه در ۱۵۰۰ سال پیش به عنوان کلیسای بزرگ امپراتوری بیزانس ساخته شد و کلیسای هاجیا صوفیا نام گرفت.

۹۰۰ سال بعد، با فتح استانبول توسط نیروهای عثمانی، به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل شد. اما این پایان کار نبود و با روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه و اعلام رسمیت کشور جمهوری ترکیه به جای امپراتوری عثمانی، مسجد ایاصوفیه به موزه ایاصوفیه تبدیل شد.

مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول و در محله ای پر فت و آمد و توریستی، در جوار هتل ها، مراکز خرید، و دیدنی های توریستی شهر واقع شده است. همچنین کاخ توپکاپی، نخستین کاخ پادشاهان عثمانی در ترکیه، فاصله اندکی با ایاصوفیه دارد. ایاصوفیه که یکی از شناخته شده ترین نشانه های استانبول است، در میدانی به همین نام (میدان ایاصوفیه)، در محله سلطان احمد قرار دارد.

تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر استانبول

با سفر به استانبول، تنگه بسفر می تواند یکی از خاطره انگیز ترین مکان ها برای شما باشد چرا که این تنگه بسفر منجر به جدایی ۲ قاره شده و در واقع به دو قسمت اروپایی – آسیایی تقسیم شده است. پس از ورود به شهر استانبول به دنبال نور کشتی رفته و فقط هم شب هنگام از این تنگه بازدید کنید، به این جهت که در زمان شب، تنگه بسفر یکی از رمانتیک ترین لحظه ها را برای شما به وجود می آورد.

تنگه بسفر یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استانبول است که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند. این تنگه، طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر دارد که در جاهایی به ۳۵۵۰ متر هم می رسد.

درست در وسط آبراه بسفر، یک جریان تند آب با سرعت ۳ کیلومتر و نیم در ساعت از دریای سیاه به طرف دریای مرمره وجود دارد. در ساحل این تنگه، چند کاخ معروف استانبول مثل کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها و قلعه های سنگی بسیار زیبایی وجود دارد که تماشای آنها لذت بخش خواهد بود.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از جاذبه های تاریخی شهر استانبول بوده که نزدیک ۱۰۰ سال پیش شاهد وقایع و رخداد های امپراطوری عثمانی بوده است. همچنین کاخ توپکاپی در گذشته محل سلاطین و حرمسرای عثمانی بوده که امروزه به یکی از زیباترین موزه های شهر استانبول تبدیل شده است.

در زبان ترکی «توپکاپی» به معنای دروازه توپ ها می باشد که در حقیقت این نام از توپ های بزرگی که در خارج از دروازه قصر استقرار یافته است، نشات می گیرد. این توپ ها در حین فتح شهر مورد استفاده قرار گرفتند.

کاخ توپکاپی  بین سال های ۱۴۶۶ و ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد دوم بر روی ویرانه های باستانی امپراطوری بیزانس ساخته شد و دلیلش هم این بوده که عثمانی ها می خواستند تداوم جلال قدرت باستانی شان بر همگان مبرهن باشد نه این که تنها به عنوان قدرتی جدید شناخته شوند.

کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه

دولما باغچه به دستور سلطان عبدالمجید یکم، ۳۱ امین پادشاه عثمانی در سمت اروپایی تنگه بسفر ساخته شده است و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی از کاخ دولما باغچه به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده‌ است.

کاخ دولما باغچه یکی از جذاب ترین مان های استانبول بوده و برای کسانی که به تاریخ و تمدن عثمانی علاقه ی زیادی دارند بسیار مناسب می باشد. کاخ دولما باغچه به همراه سنت های دوره ی عثمانی و و تلفیقی از معماری های دوران باروک، روکوکو و نئوکلاسیک ساخته شده است. جالب است بدانید کاخ دولما باغچه دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۶ هال، ۶ حمام و ۶۸ توالت می باشد که در واقع این کاخ با باغچه ی ۶۰۰ متری ۵۶ ستون خود چشم نوازی منحصر به فردی را از آن خود کرده است.

همچنین کاخ دولما باغچه دارای چلچراغی بزرگ به وزن ۵/۴ تنی بوده که ۷۵۰ لامپ بر روی آن نصب شده است که در واقع این چلچراغ هدیه ای از طرف ملکه ویکتوریا اول بوده است.

مسجد آبی – مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد نه تنها از زیباترین مسجد های استانبول بوده بلکه به عنوان باشکوه ترین مسجد در دنیا یاد می شود. مسجد سلطان احمد به دلیل کاشی کاری های آبی در معماری داخلی به مسجد آبی نیز معروف می باشد همچنین این مسجد با ۶ مناره ی عظیم خود چشم هر گردشگری را از ابتدای ورود به استانبول به جذب خود می کند.

مسجد سلطان احمد در طی سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول ساخته شده است و به همین خاطر پس از مرگ او این مسجد به نام خودش در قسطنطنیه ثبت شده است و همچنین وی در همین مسجد دفن شده است.

جالب است بدانید که مسجد آبی در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می‌توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند. با این وجود، معمار نتوانسته قبه‌هایی بزرگتر از قبه عمارت ایا صوفیا بسازد و به همین دلیل تلاش کرده با تنظیم دقیق موقعیت قبه‌ ها، شبه قبه‌ ها و مناره‌ ها جلوه‌ای زیبا را پدیدآورد.

همراه سایت باشعوری باشید تا شما را در کلیپ زیر با شهر استانبول آشنا کنیم:

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

جاذبه های گردشگری مسکو

معرفی شهر مسکو در روسیه ؛ همراه با ۸ جاذبه گردشگری

معرفی شهر مسکو در روسیه شهر مسکو یکی از زیباترین شهر های کشور روسیه بوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *