خانه / فرهنگ و هنر / معرفی کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول

معرفی کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول

کتاب قلعه حیوانات با نام اصلی «مزرعه حیوانات» به انگلیسی: Animal Farm اثر ماندگار و شاخص جورج اورول (George Orwell) ، نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی است که به عنوان پرفروش ترین آثار قرن بیستم معرف همگان می باشد.

رمان مزرعه حیوانات در طول جنگ جهانی دوم نوشته شده و به طور غیر مستقیم به شرایط حاکم بر شوروی سابق اشاره دارد. همچنین کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول به علت روابط حسنه انگلیس و شوروی در آ زمان، موفق به دریافت مجوز نشد ولی بالاخره در سال ۱۹۴۵ در انگلستان منتشر و در اواخر دهه ۱۹۵۰ به شهرت رسید.

لازم به ذکراست که کتاب قلعه حیوانات به زبان ساده و طنز آمیز نوشته شده است و ناگفته نماند که در رمان حاضر با کاراکتر هایی آشنا می شویم که هریک سمبل طبقه یا قشر خاصی از جامعه هستند. جورج اورول در رمان مزرعه حیوانات برای به تصویر کشیدن هر یک از این طبقات و قشرها از حیوانات استفاده کرده است.

خلاصه رمان مزرعه حیوانات

رمان مزرعه حیوانات

خلاصه رمان مزرعه حیوانات در مورد حیوانات اهلی ساکن در یک مزرعه می باشد که از بهره‌ کشی بیش ار حد مالک مزرعه (آقای جونز) خسته شدند و تصمیم می‌گیرند که بنابر توصیه قبل از مرگ یکی از حیوانات، دست به شورش بزنند.

پس از پیروزی این انقلاب، خوک‌ ها که هوش بیشتری نسبت به بقیه داشتند، رهبری گروه را بر عهده می‌گیرند و پست و وظایف را میان اعضا با توجه به توانایی‌ های آن‌ها تقسیم و قوانین اساسی خود را وضع می‌کنند و روی دیوار مزرعه قوانین خود را چنین می نویسند:

  1. همه آنها که روی دوپا راه می‌روند دشمن هستند.
  2. همه آنها که چهارپا یا بالدار هستند، دوستند.
  3. هیچ حیوانی حق پوشیدن لباس را ندارد.
  4. هیچ حیوانی حق خوابیدن در تخت را ندارد.
  5. هیچ حیوانی حق نوشیدن الکل را ندارد.
  6. هیچ حیوانی حق کشتن حیوان دیگری را ندارد.
  7. همهٔ حیوانات با هم برابرند.

اما پس از گذشت مدتی، میان خوک‌ ها اختلاف ایجاد می‌شود و یکی از آن ها که مخفیانه چند سگ را برای محافظت از خود تربیت کرده، دیگری را فراری می دهد و کنترل همه‌ چیز را به دست می گیرد.

در ادامه، خوکی که رئیس شده تعدادی از حیوانات را به جرم همکاری با خوک فراری داده‌ شده اعدام می کند و با سیاست و سؤ استفاده از سادگی بقیه، آن ها را مجبور به کار کردن در ازای دریافت غذای بسیار ناچیز می کند.

خوکی که رئیس شده است پس از مدتی، امکانات و ثروت بیشتری برای خود فراهم می کند و یاد می گیرد که چطور مثل انسان‌ ها روی دو پا راه برود و با آن ها معامله کند. پس مدتی هم دست به تحریف قوانین اساسی مزرعه می زند. برای مثال برخی از آن ها را صورت زیر آورده است:

  • چهارپا خوب و دوپا بهتر.
  • هیچ حیوانی بی‌دلیل دیگری را نمی‌کشد.
  • همه حیوانات باهم برابرند، اما بعضی برابرترند.

در اواخر داستان تمام شش قانون اول از روی دیوار پاک شده و فقط قانون هفتم به صورت تحریف‌ شده باقی مانده است. در ادامه با باشعوری همراه باشید تا بخشی از کتاب قلعه حیوانات را با هم بخوانیم.

بخشی از کتاب قلعه حیوانات

جملات زیبا از کتاب قلعه حیوانات

در پایان تابستان تقریبا نیمی از دهکده، اخبار مزرعه حیوانات را شنیده بودند و هر روز اسنوبال و ناپلئون گروه کبوتران را به مزارع اطراف می فرستادند تا حیوانات مزارع دیگر هم آگاه و با یکدیگر متحد شوند و همچنین سرود حیوانات انگلیس را به آنان آموزش دهند.

آقای جونز هم بیشتر اوقات در مکانی که شیر سرخ نام داشت برای افرادی که حوصله شنیدن داستانش را داشتند تعریف می کرد که حیوانات کودن و بی ارزش، او را از مزرعه اش بیرون انداخته بودند. زارعین مزارع دیگر با او همدردی می کردند ولی در واقع هیچ کمکی به او نکردند. آن ها هر کدام به این فکر بودند که چگونه می توانند از شرایط بد جونز به نفع خود استفاده کنند. البته همیشه میان ملاک مزارع مجاور، دائما یکی از مزرعه ها به نام فاکس وود بود.

مزرعه ای وسیع و بسیار قدیمی که فراموش شده و درختانی بی تناسب و چراگاه هایی بیخود و پرچین هایی فرسوده داشت. آقای پیل کینگتن مالک سهل انگار آن مزرعه بود و تمام وقتش را به اقتضای فصل، به ماهیگیری یا شکار می پرداخت. اما مزرعه پینج فیلد که صاحبش اقای فردریک نام داشت، کوچکتر بود و بهتر نگهداری می شد. آقای فردریک بسیار خشن و باهوش بود اما او همیشه درگیر دادگاه ها بود و به سخت گیری و بی انصافی در معاملات معروف.

این دو آنقدر از هم متنفر بودند که حتی در دفاع از منافع مشترک شان نمی توانستند توافق کنند، اما هر دو از انقلاب قلعه حیوانات ترسیده بودند که حیوانات مزرعه خودشان از آن چیزی متوجه نشوند.

آن ها اینطور نشان می دادند که اداره کردن مزرعه به وسیله حیوانات بسیار مضحک و خنده دار است و بر این مسئله معتقد بودند که این مشکل در یکی دو هفته از بین می رود. آن ها اسم قلعه حیوانات را نمی توانستند درک کنند و اصرار داشتند که بگویند آن مزرعه اسمش مانِر است و حیوانات هم در روز های آینده، سرشان به سنگ می خورد و همه شان از گرسنگی تلف خواهند شد.

ولی بعد از مدتی که مشخص شد هیچ حیوانی در آن جا از بین نرفته، آن ها هم با تغییر دادن لحن شان از جنایات و فسادی که در آن قلعه می شد صحبت می کردند. آن ها می گفتند در آنجا حیوانات همدیگر را می خورند و یکدیگر را با نعل داغ شکنجه می کنند و ماده هایشان اشتراکی است.

فردریک و پیل کینگتن نظرشان این بود که این نتیجه سرپیچی از قانون است.

ولی این داستان عجیب که مزرعه ای هست که حیوانات خودشان آن را اداره می کنند چیزی بسیار جالب و در ابهام بود . در این مدت حیوانات قلعه به آموزش دیگر حیوانات پرداختند و موجی از طغیان و سرکشی در حال اشاعه بود. گاو های نَری که همیشه رام بودند به یکباره سرکش شدند، گوسفند ها پرچین ها را شکستند و به جان شبدر ها افتادند، ماده گاو ها هم با لگد سطل های شیر را سرنگون می کردند و اسب های شکاری هم از پرش از روی موانع سرباز زده و سوارکاران را زمین می زدند.

تئاتر و سینمایی قلعه حیوانات

کتاب قلعه حیوانات تاکنون دو بار بصورت فیلم درآمده است. نسخهٔ ۱۹۵۴ یک پویانمایی (انیمیشن) بود، امّا نسخهٔ ۱۹۹۹ با لب تکانی بر تصاویر فیلمبرداری شدهٔ حیوانات واقعی ساخته شده‌ بود. هر دو نسخه تفاوت‌هایی با کتاب دارند. در نسخهٔ ۱۹۵۴، شورش دوم حیوانات منجر به سقوط ناپلئون می‌شود و در نسخهٔ ۱۹۹۹ حکومت ناپلئون دچار فروپاشی شده است. نمایشنامه‌ ای هم بر اساس کتاب نیز در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ در تئاتر ملّی لندن و چندین تئاتر دیگر اجرا شده‌ است.

 

منبع: آمازون – ویرگول – طاقچه

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

کتاب بسه دیگه گند نزن اثر گری جان بیشاپ

معرفی کتاب بسه دیگه گند نزن اثر گری جان بیشاپ

کتاب بسه دیگه گند نزن به انگلیسی: Stop Doing That Shit یکی دیگر از شاهکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *