خانه / مهارت های ارتباطی / فن بیان / چگونه عذرخواهی کنیم ؟ یادگیری اصول معذرت خواهی

چگونه عذرخواهی کنیم ؟ یادگیری اصول معذرت خواهی

چگونه عذرخواهی کنیم تا نتیجه بهتری داشته باشیم

گاهی وقت ها پیش می آید که ما آدم ها خواسته یا ناخواسته دچار اشتباهاتی می شویم که در نتیجه جز پیشمانی چیزی برایمان نمی ماند. اما داستان از آنجایی شروع می شود که آیا بعد از اشتباهی که می کنیم و یا واضح تر بگویم؛ بعد از شکستن دل دیگری آیا قدرت و شهامت عذرخواهی از آن را داریم.

متاسفانه امروزه جو طوری برایمان رقم خورده که گویا اصلا قادر به یک عذرخواهی ساده هم نیستیم. دلیلش چه چیزی می تواند باشد؟

اگر عذرخواهی کنم، غرورم میشکنه
اگر عذرخواهی کنم، کوچیک میشم
اگر عذرخواهی کنم، شکست خوردم
اگر عذرخواهی کنم، یعنی آدمِ ضعیفی هستم
اگر عذرخواهی کنم، یعنی غلط کردم

دقیقا به دلیل همین طرز تفکرات است که دیگر امروزه عذرخواهی یا معذرت خواهی دیگر جای خود را از دست داده است. پس در ابتدا باید با اینگونه تفکرات خداحافظی کرد تا به نحوی شهمات خود را برای رو به رو شدن با شخص دیگر را داشته باشیم.

یادگیری اصول معذرت خواهی

بگذارید داستانی غم انگیزی را برایتان تعریف کنم: روزی پسری رو میشناختم که به دلیل یک سری مشکلات جزئی با پدر خودش درگیر شد و هر چی از دهنش در اومد بار اون کرد به طوری که دیگر جایی در خانواده ی خودش نداشت و سال ها از آن ها دور ماند.

می دانید چه اتفاقی افتاد؟ بله متاسفانه زمانی آن پسر برای عذرخواهی رفته بود که دیگر دیر شده بود. در حقیقت درست سر خاکسپاری پدرش رسیده بود. نکته دقیقا همین جا بود که آن پسر به خاطر غرورش سال ها از خانواده ی خودش دور مانده بود.

پس چرا ما بعد از اتفاقی که می افتد هیچ وقت حاضر به یک عذرخواهی ساده نیستیم؟

همانطور که اشاره شد، دلیل اول غرورمان است که شاید باورنکردنی باشد که همین یه یک چیز قدرت خاصی دارد و همچنین شبیه ویروس تمام وجودتان را در بر می گیرد.

اما نگران نباشید با کمی فکر کردن بیشتر در مورد اشتباه خود به خوبی می توانید مهارش کنید و چندان کار سختی هم نیست.

دلیل دوم هم این بوده که در واقع بلد نیستیم معذت خواهی کنیم. اصلا نمی دانیم که چگونه عذرخواهی کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید در مرحله اول بگویم که باید باشعوری خود را تقویت دهیم و مثل یک آدم بیشعور رفتار نکنیم که نتیجه ی آن منجر به عذرخواهیمان شود.
به خاطر همین هم باید بگویم که بیشعوری سرمنشاء بسیاری از مشکلات ما می باشد که هر روزه با هنجار هایی که داریم، مرتکب آن می شویم.

طرز صحیح معذرت خواهی

طرز صحیح معذرت خواهی

برای اینکه معذرت خواهی شما منجر به تمام شدن پوشه اشتباهات شما شود باید کاملا منطقی و با تواضح این پروسه را انجام داد که هیچ لکه ای از خود باقی نماند. یادتان باشد که در واقع شما در حال کاری هستید که کار بی منطقی شما را پاک می کند و این را هم در نظر داشته باشید که همه چیز بر میل آن چیزی که شما می خواهید پیش نمی رود.

برای مثال: فکر نکنید که آره من میرم و عذرخواهی می کنم و اونم با کمال میل قبول میکنه.

نه اصلا اینطور نیست، همانطور که اشاره شده شما در این ماجرا مرتکب جرمی شده اید که برای آن شخص خیلی گران تمام شده است. پس پیشنهاد می کنم که در مرحله اول خونسردی خود را حفظ کنید تا هنگامی که با خشم و عصبانیت طرف مواجه شدید، کاملا ارام باشید و باید به طرف مقابل خود حق بدهید.

جدی باشید. این اصلی‌ ترین قانون عذرخواهی است. یک عذرخواهی بدون جدیت بدتر از عذرخواهی نکردن است. خونسردی هم در این ماجرا خیلی مهم است؛ چرا که من به شخصه خیلی ها رو می شناختم که برای عذرخواهی رفته بودند ولی در اواسط کار ماجرا بهم خورد و …..

باشعوری شما را به ادامه ی پاسخ به سوال چگونه عذرخواهی کنیم ؟ دعوت می کند. پس با ما همراه باشید تا طرز صحیح معذرت خواهی را به شیوه ای کاملا شفاف برایتان مهیا سازیم

۱ – پذیرفتن اشتباه

عذرخواهی مودبانه

این مرحله خیلی مهم است، چرا که در حقیقت هم شما را کامل می سازد و هم این که آغاز کننده ی پروژه ی عذرخواهی شما می باشد. پس در ابتدا می بایست به کار ناشایستی که انجام دادید خوب فکر کنید تا متوجه شوید که کاملا حق با طرف می باشد. در حقیقت اگر اشتباه خود را پذیرا نباشید دیگر عذرخواهی بی معنا خواهید بود.

اگر واقعا نمی دانید که طرف مقابل چرا از شما دلخور شده است و چه عاملی موجب رنجش او شده است. بنابراین به او بگویید : من می دانم که از من رنجیده ای و می خواهم که مرا ببخشی، اما هنوز نمی دانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟

در واقع با این سوال به طرف مقابل خود اعلام می کنی که زمینه مشکلات را برایتان بیان کند که در این زمان همانطور که قبلا اشاره شد باید با خونسردی کامل به حرفش گوش کنی چرا که ممکن است با عصبانیت زمینه را برایتان محک بزند، پس باز هم می گویم که آرام باشید و بگذارید که او حرفش را به شما بزند که در اینجا شما حکم گوش را برای او ایفا کرده اید.

۲ – زمان مناسب برای عذرخواهی

روش معذرت خواهی

حتما این موضوع را درنظر بگیرید؛ حتی اگر بلافاصله هم از رفتارتان پشیمان شدید، اگر طرف مقابل در وضعیت احساسی-هیجانی شدیدی باشد، عذرخواهی شما تأثیری نخواهد داشت. مثلا درست وسط بحثی جدی هستید و اصرار دارید طرف مقابل شما را ببخشد.

واقعا این امر به‌‌ راحتی امکان‌پذیر نیست، چون وقتی کسی درگیر احساسات منفی باشد نمی‌تواند به شما گوش کند. منتظر بمانید که کمی اوضاع آرام‌ تر شود و هردویتان خونسردی‌تان را دوباره به‌دست بیاورید.

۳ – یک عذرخواهی ساده

معذرت خواهی از رفیق

شاید باورتان نشود اما خیلی ها برای اینکه عذرخواهی کنند، به خودشان می پیچند که چگونه عذرخواهی کنیم و …. در واقع برای خوشان یک کار غیر ممکن می دانند و عذرخواهی را مانند الگوریتم ریاضی برای خودشان بزرگ کرده اند.

پس انقدر مسئله را برای خودتان پیچیده نکنید و حلال این مشکلات را با یک یک عذرخواهی ساده شروع کنید؛ بله با همین یک قدم خیلی کوچک می توانید دوری خود را از همین امروز به پایان برسانید

البته به یاد داشته باشید که یک عذر خواهی خشک و خالی همه چیز را به حالت اول بر نمی گرداند. بعضی افراد فقط یاد گرفته اند که هر کار اشتباهی که دوست دارند انجام دهند و بعد هم بگویند: ببخشید!. این کار تنها روشی برای سلب مسئولیت است. در عوض باید خالصانه نشان دهید که عمیقا متاسف هستید و در گام بعدی نیز اشتباه خود را جبران کنید.

۴ – پیشنهادی برای جبران

هدیه برای معذرت خواهی

بعد از این که ابراز پشیمانی کردید حال نوبت آن است تا فرایند عذرخواهی خود را کامل کنید، برای این کار کافی است تا به طرف مقابل خود پیشنهاد یک جبران بدهید که در واقع شما با این کار به طرف خود فهمانده اید که هم از کاری که کردم پشیمانم و هم این که احساش را درک کرده اید.

برای مثال به دنبال مشکلاتی که طرف مقابل دارد بگردید و به او بگویید که در این زمینه می خواهم کمک کنم تا شاید گوشه ای از اشتباه من جبران شود یا این که از جمله ی طلایی استفاده کنید: می دانم که نمی توانم گذشته را تغییر دهم اما آماده ام که جبران کنم. با این کار احساس رضایت بخشی را هم برای او و هم برای خود ایجاد کرده ید

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *