خانه / تکنولوژی / اپلیکیشن و نرم افزار / سیستم بلاک چین چیست و چه تاثیراتی در زندگی ما دارد؟

سیستم بلاک چین چیست و چه تاثیراتی در زندگی ما دارد؟

بلاک چین چیست و چگونه کار میکند

سیستم بلاک چین چیست ؟

تکنولوژی های جدید این امکان را برای مردم فراهم می کند تا به طور مستقیم با هم در ارتباط باشند : تماس های صوتی و تصویری، ایمیل ها، عکس ها و پیام های متنی که از شخصی به شخص دیگر ارسال می شود، اعتماد افراد را بدون در نظر گرفتن به فاصله ها بیشتر و بیشتر کرده است.

اما زمانی که پای پول در میان باشد، مردم ناچارند به یک واسطه اعتماد کنند تا بتوانند معاملات را انجام دهند. فناوری بلاک چین ، شرایط فعلی را به شکل بنیادی به چالش کشیده است؛ به کمک معادلات ریاضی و رمزنگاری، بلاک چین از هر اطلاعات ارزشمندی که در معاملات تاثیر می گذارد، یک دیتابیس عمومی و غیر متمرکز ایجاد می کند.

این اطلاعات می تواند شامل پول، کالا، دارایی، کار یا حتی رای باشد. بلاک چین یک گزارش تهیه می کند تا مشخص شود اعتبار چه کسانی از طریق کل جامعه ی کاربری تایید می شود. اقتصاد جهانی آینده به سوی مالکیت توزیع شده و اعتماد حرکت می کند و کسانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند می توانند بر پایه بلاک چین معامله انجام دهند، در این صورت برای اعتماد سازی، دیگر به واسطه نیازی نیست.

کاربرد های سیستم بلاک چین بی شمار می باشد، عده ای انتظار دارند تا کمتر از ۱۰ سال دیگر از بلاک چین به عنوان جمع آوری مالیات استفاده شود. بلاک چین می تواند به مهاجرانی که به موسسات مالی و بانکی که دسترسی محدودی دارند، برای ارسال پول به کشورشان کمک کند از این رو کلاه برداری های مالی نیز به طرز چشمگیری کمتر می شوند زیرا هر تراکنش به صورت یک سند عمومی ثبت و منتشر می شود که برای تمام کاربران اینترنت قابل دسترسی است.

بلاک چین درست مثل وصیت نامه ها و قرارداد هایی بوده که خودشان به صورت خودکار اجرا می شوند یا مثل ثبت کردن یک ایده در تاریخ مشخص یا گواهی حق اختراع است.

بلاک چین به منبع اعتماد سازی غیر متمرکز در سراسر جهان تبلیغ خواهد شد اما همه آماده ی پذیرش آن را نیستند، بلاک چین باعث شده که بخش بزرگی از موسسات اعتباری مانند بانک ها و دفاتر حقوقی که در حال حاضر وظیفه ی اعتماد سازی را بر عهده دارند با مسائلی همچون گران بودن قیمت خدمات، کاهش تعداد مشتری ها و حتی خطر نابودیشان مواجه شوند.

نهاد های قانونی و دولتی، سخت تر از قبل می توانند سیاست های مالی و نظارتی خودشان را اجرایی کنند زیرا فناوری مانند بیت کوین، مردم را از حضور نهاد های واسطه قدیمی خلاص می کند. شبکه های جدید و باورنکردنی که نیاز های جامعه را ارزان تر و امن تر از گذشته براورده می کند.

حال که به سوال سیستم بلاک چین چیست پاسخ داده شد نوبت آن است که به کاربرد هایش بیشتر پی برده تا خدمات بلاک چین را بهتر بشناسید پس در ادامه با سایت باشعوری همراه باشید

کاربرد های سیستم بلاک چین در عصر دیجیتال

کاربرد های سیستم بلاک چین

سیستم بلاک چین چیست و چگونه کار میکند ؟

اولین و شناخته شده ترین کاربرد بلاک چین مربوط به حوضه ارز دیجیتال می باشد، زمانی که بیت کوین اولین بار در سال ۲۰۰۸ بر روی کار آمد، امکان انجام تراکنش های مستقیم و بدون نیاز به واسطه یا بانک بین افراد ایجاد شد. از آن زمان تا به امروز بیش از ۱۶۰۰ ارز دیجیتال دیگر به بازار عرضه شده است اما بلاک چین کاربرد های فراتر از مبادله ی ارز دیجیتال دارد.

کیلومتر شمار هوشمند

تا حالا چیزی در مورد دستکاری کیلومتر شمار خودرو شنیده اید؟ یک تقلب رایج در مورد کیلومتر شمار ها، کمتر جلوه دادن مقدار مسافت طی شده توسط خودرو است. فروشندگان متقلب با این کار در مورد سن واقعی خودرو ها دروغ می گویند تا آن ها را گران تر به مشتری بفروشند.

راهکار دولت برای جلوگیری از این نوع کلاه برداری ها ، ثبت کیلومتر طی شده هنگام بازرسی فنی ماشین ها است اما به جای اینکار می توان بر روی خودرو ها یک کیلومتر شمار هوشمند نصب کرد که به اینترنت وصل باشد و مدام مسافت ثبت شده را در بلاک چین به روز کرد، این اطلاعات در جایی امن، توزیع شده و به صورت غیر قابل تغییر ثبت خواهند شد بنابراین امکان مشاهده ی اطلاعات هر دستگاه یا به اصطلاح مدارک دیجیتال هر خودرو در بلاک چین وجود دارد.

این ایده هم اکنون در لابراتور اینترنت اشیای بوش در حال توسعه می باشد و بر روی چند گروه در اتومبیل آلمان و سوئیس آزمایش می شود.

پس بلاک چین در بحث کنترل کیلومتر شمار ها، حفظ مالکیت معنوی و حق ثبت اختراع یک فناوری کاربردی به شمار می رود و می شود از آن به عنوان یک دفتر ثبت رسمی استفاده کرد.

ثبت اسناد رسمی

همانطور که می دانید در دفاتر ثبت اسناد رسمی، یک نفر وظیفه ی اعتبار سنجی و تایید امضا ها در اسناد قانونی را بر عهده دارد اما بلاک چین هم به خوبی از عهده ی این کار بر می آید. از طریق وب سایت Stamp.io می شود در بلاک چین بیت کوین یا اتریوم، فایل آپلود کرد.

تاریخچه ی ایجاد فایل های جدید بر بستر بلاک چین به صورت دقیق ثبت خواهد شد چیزی شبیه به یک دفتر کل برای ثبت سوابق که در هر زمان اطلاعات آن قابل مشاهده است. تنها با این تفاوت که بلاک چین از لحاظ قانونی در سطح یکسانی با دفتر کل قرار نگرفته است.

سیستم رای گیری دیجیتال

یک کاربرد جالب دیگر بلاک چین، استفاده از آن در سیستم رای گیری دیجیتال می باشد؛ در حال حاضر رای گیری به دو شیوه ی مکتوب و الکترونیک برگزار می شود: در روش اول، رای ها روی کاغذ نوشته می شوند اما در روش دوم، از یک نرم افزار اختصاصی بر روی کامپیوتر های خاص استفاده می شود.

هر ۲ روش ایراد هایی دارند؛ شیوه ی مکتوب از لحاظ صرف کاغذ هزینه بر بوده و روش الکترونیکی در معرض آسیب پذیری های امنیتی قرار دارد، طی چند سال اخیر شاهد این بودیم که بعضی از کشور ها از ترس حملات سایبری و تقلب رای گیری الکترونیکی را کنار گذاشته و به روش مکتوب روی آورده اند اما بلاک چین به مراتب بهتر از کاغذ است.

فرایند اخذ و ثبت رای می تواند بر بستر بلاک چین انجام شود، یک سیستم رای گیری مبتنی بر بلاک چین از شفافیت های بالایی برخوردار است زیرا همه می توانند تعداد آرا را برای خودشان بشمارند و بدین ترتیب احتمال وقوع تقلب و دستکاری در سیستم کاهش می یابد.

کمپانی سوئیسی آگورا در حال حاضر مشغول توسعه ی یک سیستم اخذ رای کاملا متن باز است اما این مسیر چالش های خاص خودش را دارد:

۱ – باید امکان شناسایی هویت شرکت کنندگان بدون در خطر افتادن حریم خصوصی آن ها وجود داشته باشد.
۲ – اگر امکان اخذ رای از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی به شرکت کنندگان داده شد، باید حواسمان به بد افزار های جاسوسی مخرب در دستگاه آن ها باشد.
۳ – این سیستم باید در برابر حملات سایبری امن و همواره در دسترس باشد زیرا در غیر این صورت از کارایی آن به شدت کاسته می شود.

پس طراحی یک سیستم رای گیری مبتنی بر بلاک چین اصلا کار ساده ای نیست اما اگر اجرای آن موفقیت آمیز باشد، سیستم رای گیری ما شفاف و کارآمد خواهد بود.

خدمات بلاک چین به زبان ساده

خدمات سیستم بلاک چین چیست و کاربردش به چه صورت بوده؟

رهگیری مواد خوراکی

فناوری بلاک چین می تواند برای رهگیری مواد خوراکی در صنعت غذایی استفاده شود و کالا های مصرفی در این صنعت را از مرحله ی پرورش و تولید گرفته تا مصرف دنبال کند.

سالانه کمتر از یک میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری های ناشی از مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می دهند زیرا شناسایی منشا اصلی این بیماری ها زمان زیادی می برد ولی با کمک بلاک چین می شود به هر ماده ی غذایی یک شناسنامه ی دیجیتال داد که اطلاعات دقیق پرورش، تولید و فروش در آن ثبت شده است.

به کمک این شناسنامه دیجیتال می شود منشا مسمومیت ها و آلودگی ها را پیدا کرد و بلافاصله به خریدار اطلاع داد. در حال حاضر والمارت و آی بی ام از چنین سیستمی استفاده می کنند.

به کمک سیستم رهگیری بلاک چین، سوابق یک جعبه انبه تنها در ۲ دقیقه بررسی شد. امری که در حالت عادی با استفاده از یک سیستم سنتی، چند روز و یا حتی چند هفته زمان خواهد برد. چنین سیستمی در بخش ها و صنایع دیگر هم کاربرد دارد و می تواند برای رهگیری کالا های معمولی یا مقابله با ورود کالا های تقلبی به زنجیره ی تامین کالا به کار گرفته شود.

فناوری بلاک چین می تواند در حفظ امنیت زنجیره ی تامین و ارائه ی قابلیت رهگیری و تشخیص محصولات اصل به کاربران کمک کند.

حمل و نقل و ارسال کالا

کاربرد دیگر بلاک چین در بخش حمل و نقل و ارسال کالا است. در حال حاضر، آی بی ام و مرسک، مشغول کار بر روی این سیستم می باشند. بلاک چین یک سیستم ثبت امن در خدمت کارآمد ساختن تجارت جهانی عرضه می کند .

قرارداد های هوشمند

تا این لحظه در مورد کاربرد بلاک چین در ثبت، تایید و پیگیری اطلاعات صحبت کردیم اما بلاک چین می تواند با کمک قرارداد های هوشمند، موثر تر از اینی که گفته شد نیز واقع شود. این قرار داد ها در واقع کامپیوتر های کوچکی هستند که در بستر بلاک چین درج شده اند و در شرایط خاص، کاربرد های ویژه ای دارند.

شرکت های بیمه می توانند از قرارداد های هوشمند برای اعتبار سنجی درخواست مشتریان و محاسبات پرداخت ها استفاده کنند یا این که به ما اجازه دهند هنگام رانند گی، بیمه ی خودروی مان را پرداخت کنیم.

اما قرارداد های هوشمند، کاربرد های بیشتری هم دارند؛ به کمک قرارداد های هوشمند می توانیم امنیت داده های شخصیمان در بلاک چین را تضمین کنیم مثلا سوابق پزشکی‌مان را برای دسترسی پزشکان در بلاک چین ذخیره کنیم و قرارداد های هوشمند با دریافت امضای دیجیتال ما اجازه ی دسترسی به این اطلاعات را برای پزشک فعال کنند.

به همین ترتیب اطلاعات شخصی مان را هم می توانیم در بلاک چین ثبت کنیم و به انتخاب خودمان بخشی از این اطلاعات را در معرض مشاهده قرار دهیم. برای نمونه، شهربازی ها می توانند پیش از این که سوار وسیله ی خاصی بشویم، اطلاعات سن ما را در بلاک چین بررسی کنند بدون این که گزینه های دیگر برای آن ها نمایش داده شود

یا مثلا سرویس های پخش آنلاین موزیک، دو قرارداد هوشمند در اختیار کاربران قرار بدهند. یکی برای پیگیری عضویت ماهانه کاربران و دیگری برای پیگیری تعداد دفعاتی که به یک موزیک خاص گوش کرده اند. به کمک این قرارداد در پایان هر ماه، مبلغی به حساب خواننده واریز می شود.

سخن پایانی درباره بلاک چین

حال که با خدمات بلاک چین بیشتر آشنا شده اید باید بگویم که این ها تازه نصفی از کاربرد ها بوده است و هم اکنون فناوری بلاک چین از خدمات دیگر هم برخوردار می باشد اما باید به این نکته توجه داشت که عصر فناوری در مسیر دیجیتال شدن بوده که زندگی را برای افراد هموار ساخته است. از این که تا آخر مقاله با ما همراه بودید نهایت تشکر را از شما دوستان عزیز داریم و خوشحالیم از این که به سوال سیستم بلاک چین چیست ، پاسخ داده ایم.

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

چگونه بک گراند ویندوز 10 را عوض کنیم

آموزش تغییر تصویر زمینه دسکتاپ ویندوز ۱۰ کمتر از ۲ دقیقه

آموزش تغییر تصویر زمینه دسکتاپ ویندوز ۱۰ همراه با تصاویر قدم به قدم اصلا صفحه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *