خانه / فرهنگ و هنر / آشنایی با سبک موسیقی ترنس ؛ زیر شاخه موزیک رقص الکترونیک

آشنایی با سبک موسیقی ترنس ؛ زیر شاخه موزیک رقص الکترونیک

سبک موسیقی ترنس چیست ؟

موسیقی ترنس به انگلیسی: Trance که به سبک خلسه نیز معروف می باشد در واقع نوعی از موسیقی رقص الکترونیک بوده و می توان گفت که این سبک ترکیبی از اشکال گوناگون موسیقی الکترونیک مانند: موسیقی اینداستریال، تکنو و هاوس درک شود.

ساز های مهم موسیقی ترنس

  • سینتی سایزر
  • کیبورد
  • درام ماشین
  • سیکوئنسر
  • سمپلر
  • دی جی کنترلر

ترنس در اوایل دهه ۹۰ از انواع موسیقی تکنو (Techno) و رقص (Dance) منشعب شد. در این سبک از موسیقی شما تکرار ریتم و ملودی را بوضوح احساس می کنید و شاید تنها چیزی که بصورت متناوب عوض می شود سازهای یا گونه های صوتی ای است که ملودی و ریتم را اجرا می کنند.

انجام این کار امروزه با وجود سینتی سایزر ها بسیار ساده است. کافی است با قرار دادن فیلتر روی صدا و تغییر پارامترهای فیلتر مانند فرکانس قطع (Cut Off) کیفیت صدا را تغییر دهیم، بازی با فرکانس قطع فیلتر باعث می شود شما رنگ صدا را در طیف وسیعی از حالت شفاف و تیز تا حالت مات، کند و کشیده تغییر دهید.

تاریخچه موسیقی ترنس

تاریخچه سبک موسیقی ترنس

ریشه Trance به Electronic Dance Music در سال ۱۹۹۰ بر می گردد. شاید بتوان Trance را شاخه ای از Techno و House دانست.

می توان تاریخچه سبک موسیقی ترنس و آغازش را از میان ریشه های مذهبی سرچشمه گرفته ازکشورهای مذهبی و روحانی که یادآور مکتب هایی چون بودا، برهما و شامانیسم دانست.

با این ذهنیت بسیار حایز اهمیت است که موزیک ترنس ممکن است سرآغازی چند صد ساله یا هزار ساله داشته باشد و این مکاتب نقش موثری در به وجود آوردن آن داشته باشند.

موزیک ترنس معاصر و کنونی به هر حال در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی در اروپا و کشور آلمان پایه گذاری شد. البته می توان گفت که سبک هایی چون (گوا و سایچدلیک) ترنس به مراتب قدیمی تر هستند و در هندوستان و اسراییل پایه گذاری شده اند.

نا گفته نماند این سبک های ذکر شده دارای ریشه قدیمی تری هستند و این دو سبک هم در سال ۱۹۹۰ رسما پایه گذاری شده اند.

یکنواختی طبیعت سبک موسیقی ترنس های ساخته شده در اوایل کار و عدم وجود هیجان آنچنانی در کلوب هایی که این موزیک ها را پخش می کردند.. انها را به فکر ایجاد یک استایل جدید از موزیک ترنس نمود. چون هنوز ترنس به تنهایی نمی توانست حرفی برای گفتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های سال ۲۰۱۹

مدتی بعد موزیک تکنو و هاوس و ترنس اولیه به نوعی با هم ادغام شدند. با کمک موزیک تکنو در یک سری گام ها و میزان سرعت ها (تمپو) و همچنین ساختارهای ریتمیکی و همچنین ملودی های بیشتر و دلنشین تری نیز از موزیک هاوس پرطرفدار کلوب های اروپایی آن زمان به موزیک ترنس اولیه اضافه شد تا آن را زیباتر کند.

با اینکه ملودی های موزیک ترنس به نوعی با ملودی های هاوس اروپایی تفاوت داشت اما هیجان انگیز و احساسی بودند. ولی ترنس اولیه هنوز نمی توانست به قدرت و زیبایی هاوس ملودی بسازد. چون این موزیک ترنس اولیه که از ترکیب آنها به وجود آمده بود به نوعی دچار عدم تفکیک در بخش هایی از آهنگ و در ترکیب ملودی و بیت (ضرب و کوبش) دچار مشکل شده بود.

چون در موزیک تکنو سعی در نشان دادن بیشتر بیت ها در آهنگ داشت و موزیک هاوس در نشان دادن بیشتر ملودی ها اهمیت می داد ولی موزیک ترنس سعی در نشان دادن هر دوی آنها به میزان یکسان در آهنگ را داشت به گونه ای که هیچکدام دچار افت نشود. پس اولین ترنسرها خودشان شروع به بازسازی موزیک ترنس کردند سعی در ایجاد یک سبک کاملا متفاوت و جدید نمودند.

آنها تصمیم گرفتند که تنظیماتی اساسی بر روی ملودی ها و بیت ها (ضرب و کوبش) به وجود بیاورند که هم با ملودی های موزیک هاوس تفاوت داشته باشد و نحوه قرار گرفتن آن نیز در آهنگ متفاوت باشد.

به طور مثال: ضرب و کوبش اصلی آهنگ بعد از یک ملودی شفاف و دلنشین آغاز شود و یا به اتمام برسد و همچنین ایجاد بیت هایی متفاوت با موزیک تکنو که نسبت به آن قوی تر و شدیدتر باشد.

این تلاش ها نتیجه خود را نشان داد و ترنس به سرعت دراروپا پخش شد و به شهرت رسید و سبک ترنس توجه بسیاری از دی جی ها را به خود جلب کرد که موزیک های خود را در این سبک بسازند.

انواع موزیک ترنس در جهان

انواع موزیک ترنس در جهان

  • پراگرسیو ترنس

در سبک پراگرسیو ترنس، قوانین و ویژگی‌های اصلی ترنس رعایت می‌شود، ولی آهنگساز این سبک، محور اصلی را بر پایه‌ ی میکس قرار می‌دهد و صدا‌هایی پیشرفته را تولید می‌کند.

همچنین دارای ضرب آهنگ قوی تری با ۱۲۸ تا ۱۳۴ ضربه در دقیقه است. استفاده از نویز‌های سفید و حس غافلگیری این سبک را از دیگر سبک‌ها متمایز می‌کند. با ترکیب این سبک با موسیقی هاوس سبک تراوس را شکل دادند که تراوس توانست طرفداران سبک ترنس اصلی را به خود جذب کند.

  • بیگ روم ترنس

سبکی جدید که برگرفته و تلفیق شده از موسیقی الکترو هاوس و ترنس است که طرفداران مخصوص خود را دارد.

  • آپلیفتینگ ترنس

در این زیر شاخه شباهت بیشتری به ترنس اصلی مشاهده می‌شود. ساخت ملودی و موسیقی بیشتر و استفاده از میکس کمتر در آن دیده می‌شود. سرعت قطعات این سبک بین ۱۳۲ تا ۱۴۲ متغیر است. به طور میانگین بیشتر قطعات با سرعت ۱۳۸ ساخته و اجرا می‌شوند و به ندرت دارای ضرب آهنگ بالای ۱۴۰ هستند.

حس و حال هیجانی و احساسی دارد. ارکسترال ترنس یکی از زیر شاخه‌های آپلیفتینگ ترنس محسوب می‌شود که توسط اندی بلومن (آهنگساز اسلوونیایی)، ساندلیفت، آرکتیک مون، رالف بارندز ارائه شد و در آن از قواعد و ساز‌های ارکستری استفاده کردند.

تاثیر موسیقی ترنس بر روی مغز

طبق تحقیقاتی که از طرف دانشمندان انجام شده است ، نتیجه بدین صورت بوده که گوش دادن به موسیقی ترنس باعث ترشح هورمونی می شود که در واقع خاصیت ضد افسردگی را به همراه می آورد که همین مورد برای مغز بسیار مفید می باشد.

این آزمایش در کشور آمریکا بر روی یک فرد روانی انجام شده است و به این نتیجه رسیده اند که با گوش دادن به سبک موسیقی ترنس ، درصدی از مغز فعال می شود که در حقیقت فرد می تواند کار های خارق العاده ای انجام دهد.

خواننده های سبک ترنس

با تحقیقاتی که انجام شده نام خواننده های سبک ترنس بسیار زیاد است اما اشخاصی که به صورت حرفه ای در زمینه فعالیت دارند به شرح ذیل می باشد:

  • Adrina Thorpe
  • Alexis Strum
  • Aliciya Angel
  • Amanda O’Riordan
  • Aminda
  • Ana Criado
  • Andrea Britton
  • Anita Kelsey
  • Anna Basel
  • Anji Bee

موزیک ترنس بی کلام 2019

موسیقی بی کلام ترنس در سال ۲۰۱۹ را از دست ندهید

بسیار خرسندیم که شما عزیزان دوست داشتنی تا آخر مقاله سایت باشعوری همراه ما بودید . حال نوبت آن رسیده تا شما را با بهترین آهنگ های سبک ترنس سال ۲۰۱۹ تنها بگذاریم. ناگفته نماند که این سبک ، محصولی از شرکت ایی دی ام کامز EDM Comps می باشد.

منبع: سانگ سرا – ملودایو – ستاره – پرشین بلاگ

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

بررسی داستان سریال سرگذشت ندیمه

بررسی داستان سریال سرگذشت ندیمه ؛ اقتباسی از رمان معروف مارگارت آتوود

داستان سریال سرگذشت ندیمه به انگلیسی The Handmaid’s Tale اقتباسی از رمان معروف مارگارت آتوود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *