خانه / فرهنگ و هنر / کتاب آنچه با پول نمیتوان خرید ؛ مرز های اخلاقی بازار

کتاب آنچه با پول نمیتوان خرید ؛ مرز های اخلاقی بازار

یکی از کتاب هایی که به معرفی مرز های اخلاقی بازار پرداخته است، کتاب آنچه با پول نمیتوان خرید بوده که توسط مایکل سندل نوشته شده است. وی از اساتید بزرگ دانشگاه هاروارد و فیلسوف سیاسی معاصر در آمریکا می باشد.

کتاب کتاب آنچه با پول نمی توان خرید در حقیقت بیانگر نوع درآمدزایی در جامعه هایی بوده که بیشتر باعث نقص فرهنگ خود شده اند و چیز هایی هستند که با پول نمی شود خرید، ولی این روز ها تعدادشان زیاد نیست. امروزه تقریبا هر چیزی خرید و فروش می شود که در نهایت منجر به ویروسی شدن اخلاق اقتصادی شده است

بخشی از کتاب آنچه با پول نمی توان خرید

کتاب آنچه با پول نمیتوان خرید شامل ۵ موضوع با عنوان های ذیل می باشد که هر کدام از آن ها را در قالب بریده ای از کتاب آورده ایم:

  • نوبت شکنی
  • مشوق ها
  • بازار چگونه اخلاق را به حاشیه می راند
  • بازار در زندگی و مرگ
  • حقوق نامگذاری

نوبت شکنی

نوبت شکنی (شغل نوبت گیری)

حتی موقعی که به شما اجازه نمی دهندصف را دور بزنید، کسانی پیدا می شوند که پولی از شما می گیرند و به جای شما در صف می ایستند. تئاتر پابلیک شهر نیویورک هر تابستان یکی از نمایشنامه های شکسپیر را رایگان در هوای آزاد سنترال پارک اجرا می کند.بلیت های اجرا های شبانه را ساعت یک بعد از ظهر می دهند و از ساعت ها جلوتر برای آن صف می بندند. سال  ۲۰۱۰ که آل پاچینو نقش شایلاک را در تاجر ونیزی بازی میکرد، بلیت ها بیشتر از همیشه خواستار داشتند.

نیویورکی های زیادی مایل بودند نمایش را ببینند اما وقت ایستادن در صف را نداشتند. به گزارش روزنامه ی دیلی نیوز، این مشکل باعث پیدایش یک شغل خانگی جدید شد: کسانی پول میگرفتند تا در صف بایستند و برای دیگرانی که وقتش را نداشتند بلیت بخرند. این نوبت گیر ها در وب سایت هایی مثل کریگ لیست (craiglist) برای کارشان آگهی میدادند‌. برای ایستادن در صف و تحمل کردن انتظار، گاهی میتوانستند تا ۱۲۵ دلار برای هر اجرای رایگان از مشتری های گرفتار پول بگیرند.

مشوق ها

مشوق ها (پول دادن به بچه ها برای نمره آوردن)

آموزش و پرورش مناطق در آمریکا به دانش آموزانی که در آزمون های استاندارد نمره های خوب و یا عالی بگیرند پول می دهد تا سطح پیشرفت درسی را بالا ببرد. این تصور که مشوق مالی میتواند درد های مدارس مدارس ما را درمان کند نگرانی زیادی در جنبش اصلاحات آموزشی یرانگیخته است.

رولند فرایر جونیور، یکی از اقتصاد دان های دانشگاه هاروارد در رابطه با این موضوع تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که مشوق مالی میتواند به شاگردان مدارس پایین شهر انگیزه بدهد.

او تحقیقش را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و ۶/۳ میلیون دلار به دانش آموزان ۲۶۱ مدرسه ی شهری، که اکثرا آفریقایی تبار و لاتینی تبار از خانواده های کم درآمد بودند، پرداخت. در هر شهر از طرح های تشویقی  متفاوتی استفده کرد.

بازار چگونه اخلاق را به حاشیه می راند

بازار چگونه اخلاق را به حاشیه می راند (عذر خواهیِ خریدنی)

سال ۲۰۰۱ نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد درباره ی شرکتی در چین که خدمتی غیرعادی عرضه میکند: اگر شما نیاز به عذرخواهی از کسی دارید – یک عزیز رنج دیده، یا شریک تجاری که با او دعواتان شده – ولی نمیتوانید خودتان را راضی کنید که شخصا از او عذر خواهی کنید،《شرکت عذر خواهی تین جیان》این کار را برای شما انجام میدهد.

در مقاله آمده که این عذر خواهان حرفه ای، مردان و زنان میان سالی هستند که دانشگاه رفته اند و رسمی لباس می پوشند. وکیل اند، مددکارند، معلم اند. سخنور و با تجربه اند و دوره های مشاوره دیده اند.

من نمی دانم این شرکت در کارش موفق است یا نه، یا این که اصلا هنوز هست یا نه؛ اما وقتی که گزارش را خواندم از خودم پرسیدم عذر خواهی خریدنی اصلا جواب می دهد؟

اگر کسی به شما بد کند، یا به شما اهانتی بکند و بعد به یک نفر پول بدهد که بیاید از جانب او عذر خواهی کند شما راضی می شوید؟ البته بستگی به شرایط دارد، یا حتی به هزینه اش. یعنی شاید شما عذرخواهی گرانتر تمام شده را جدی تر از عذر خواهی ارزانتر بشمارید یا اینکه عذر خواهی کسی که آن را به شما بدهکار است باید حکم توبه را هم داشته باشد و بنابراین غیر قابل واگذاری به دیگری است؟

اگر عذر خواهی خریدنی، و لو به قیمت گران، جای عذر خواهی خود شخص را نمی گیرد، که از عذرخواهی هم مثل دوستی از آن چیز هایی است که با پول نمی توان خرید.

بازار در زندگی و مرگ

بازار در زندگی و مرگ

مایکل رایس، کارمند ۴۸ ساله فروشگاه والمارت در شهر تیلتن نیوهمپشایر، در حالی که داشت به یک مشتری کمک میکرد تا تلوزیونی که خریده بود در ماشین اش بگذارید، دچار حمله ی قلبی شد و از حال رفت و یک هقته بعد در گذشت بیمه ی عمرش در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ $ بود و پرداخت شد. ولی پول را نه به همسر و ۲ فرزندش بلکه به فروشگاه دادند که رایس را بیمه کرده و حق ییمه اش را پرداخته بود.

زمانی که بیوه ی او، ویکی رایس باخبر شد که والمارت از مرگ شوهر او چه پولی به جیب زده خونش به جوش آمد. شوهرش برای فروشگاه از جان مایه گذاشته و گاهی ۸۰ ساعت در هفته برایش کار کرده بود. شیره ی جانش را مکیدند و حالا می روند ۳۰۰٫۰۰۰ $ پول خونش را میگیرند! این خیلی بی اخلاقی است.

خانم رایس گقت او و شوهرش هیچ کدام نمی دانستند والمارت برایش بیمه ی عمر خریده. او به دادگاه شکایت برد و خواست که پول را به خانواده اش بدهند نه به فروشگاه. وکیلش مدعی شد که شرکت ها نباید از مرگ کارمندانش سود ببرند: واقعا شرم آور است که غولی مثل والمارت روی زندگی پرسنل خودش قمار کند.

یکی از سخنگویان والمارت جواب داد که شرکت برای ۱۰۰ ها هزار پرسنلش، حتی کارگران ساده، بیمه ی عمر خریده، ولی قبول نکرد که این به معنی انتظار سود از مرگ آنهاست.

《ما ادعا میکنیم که اتفاقا از فوت همکارانمان منفعت نمیبریم. ما سرمایه گذاری هنگفتی روی آن ها کرده ایم که با قوت آن ها از دست میرود》او در مورد مایکل رایس گفت پول بیمه، پول باد آورده ای برای ما نبود؛ غرامت هزینه ی آموزش اد بود و حالا هزینه ی پیدا کردن جانشین برایش. 《او کلی آموزش دیده بود و تجربه ای به دست آورده یود که تکرارش هزینه برمیدارد》

نجات غریق و فروش نوشابه

حقوق نامگذاری (نجات غریق و فروش نوشابه)

در تابستان ۱۹۹۸ مردمی که به پلاژ عمومی «سی ساید هایتز» در نیوجرزی می رفتند ۵۰۰۰ قوطی کره ی بادام زمینی اسکیپی را می دیدند که روی ماسه ها تا جایی که چشم کار می کرد نقش بسته بودند. دستگاهی اختراع شده بود که می توانست نقوش تبلیقاتی روی ماسه ها حک کند و اسکیپی امتیاز تبلیغ برای خودش روی ماسه های ساحل را با پرداخت پولی از شهرداری خریده بود.

در «ارنج کانتی» کالیفرنیا، شورولت کار نجات غریق را به عهده گرفت. در معادله ای ⅖ میلیون دلاری «جنرال موتورز» ۴۲ دستگاه وانت و استیشن صفر کیلومتر با تابلویی که آن ها را «خودرو نجات غریق رسمی ساحل ارنج کانتی» اعلام می کرد در اختیار مسئولان نجات غریق گذاشت. طبق همین قرار داد، حق فیلم برداری در این ساحل هم به شورولت واگذار شد. ساحل مجاور در لس آنجلس میدان تاخت و تاز خودرو های فورد بود و روی مایو های مسئولان نجات غریق علامت اسپیدو خودنمایی می کرد.

سال ۱۹۹۹ کوکا کولا با پرداخت ۶ میلیون دلار نوشابه ی رسمی ساحل هانتینگتون در کالیفرنیا شد. طبق همین قرارداد، حقوق انحصاری فروش نوشابه، آب میوه و آب معدنی در پلاژ ها، و اماکن عمومی شهر، همچنین حق استفاده از علامت موج سواری «سرف سیتی» ساحل هانتینگتون در تبلیغات کوکا کولا هم به این شرکت واگذار شد.

نتیجه گیری

یکی از ویژگی های مهم این کتاب ،آسان خوانی و در عین حال پر مغز بودن کتاب آنچه نمیتوان با پول خرید است. آنچه با پول نمیتوان خرید در واقع نسبت به وضع موجود جامعه جهانی و حتی جامعه ما نوشته شده است و در واقع تبدیل شدن ارزش های اجتماعی به کالا های قابل خرید فروش اشاره دارد.

در کتاب حاضر بر روی اخلاق اقتصادی به نحوی بحث می شود که چرا بازار آزاد در مقاطعی غیر اخلاقی عمل می کند و سراسر کتاب به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه چیز هایی را می توان و چه چیز هایی را نمی توان با پول خرید و فروش کرد؟ این اثر در واقع سال ۲۰۱۲ وارد بازار نشر شده است و در ایران نیز توسط نشر مرکز به ترجمه ی حسن افشار به چاپ رسیده است.

 

منبع: آمازون

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

کتاب بسه دیگه گند نزن اثر گری جان بیشاپ

معرفی کتاب بسه دیگه گند نزن اثر گری جان بیشاپ

کتاب بسه دیگه گند نزن به انگلیسی: Stop Doing That Shit یکی دیگر از شاهکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *