خانه / استایل و زیبایی / متابولیسم چیست ؟ ۳ ترفند افزایش سوخت و ساز بدن

متابولیسم چیست ؟ ۳ ترفند افزایش سوخت و ساز بدن

ترفند اصلی افزایش متابولیسم بدن

متابولیسم چیست ؟

حتما این روز ها کلمه ی متابولیسم زیاد به گوشتان خورده است و این جمله ی (متابولیسم بدن کم شده است یا بالعکس) برایتان معما شده است. خب اصلا لازم نیست که هل شوید در واقع متابولیسم به انگلیسی: Metabolism یک نوع فرایند بیوشیمیایی بوده که مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند.

شما می توانید متابولیسم را به سوخت و ساز بدن نیز صدا کنید که در واقع کارش همین بوده ؛ کالری در غذا ها و نوشیدنی ها با اکسیژن ترکیب شده و انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند.

انواع متابولیسم چیست ؟

و اما سوالی که برای اکثر مردم پیش آمده است این بوده که آیا متابولیسم فردی کند باشد یعنی او لاغر است و بالعکس ؛ افرادی که متابولیسم بالایی دارند چاق می شوند؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید گفت که اصلا چنین سوالاتی درست نمی باشد اما برای این که بهتر راهنمایی شوید باید بگویم که خود متابولیسم به ۲ دسته تقسیم می شود:

کاتابولیسم که باعث شکسته شدن مواد و تولید انرژی به وسیله تنفس سلولی می‌شود

آنابولیسم که برای ساخت اجزای سلول از جمله پروتئین‌ها و اسید نوکلئیک از انرژی استفاده می‌کند.

نکته: سرعت سوزاندن کالری های موجود در مواد غذایی مصرف شده توسط سلول های بدن، به نرخ متابولیکی بدن انسان مرتبط می باشد. هر چه متابولیسم بدن سریع تر باشد، بدن با سرعت و نیز کارایی بیشتری قادر به هضم و جذب غذا ها و نیز سوزاندن چربی ها می باشد.

۳ ترفند اصلی افزایش متابولیسم بدن

همانطور که کلمه ی متابولیسم به نظر پیچیده می آید اما راهکار های افزایش متابولیسم بدن بسیار ساده و پیش پا افتاده می باشد پس در ادامه با سایت باشعوری همراه باشید.

تغذیه مناسب و رژیم غذایی

کنترل سوخت و ساز بدن

بهترین گزینه برای افزایش متابولیسم بدن داشتن یک برنامه منظم جهت بهبود تغذیه شما عزیزان می باشد. به عنوان مثال وعده های غذایی کوچک و مکرر به بالا نگه داشتن سوخت و ساز شما کمک می کنند و این بدان معناست که شما روی هم رفته، کالری بیشتری می سوزانید. ناگفته نماند که استفاده مرتب از میوه و سبزجات نیز می تواند در کنترل متابولیسم بدن کارساز باشد.

وقتی بین وعده های غذایی تان بیش از حد فاصله می اندازید، سرعت متابولیسم شما برای جبران این وضعیت، پایین می آید. بهترین توصیه این است که ۳ وعده غذایی منظم و چند میان وعده کوچک در طول روز بخورید. همچنین غذا خوردن به دفعات زیاد به شما کمک می کند در وعده های غذایی معمول تان، غذای کمتری بخورید.

ورزش کنید

تاثیر ورزش در متابولیسم بدن

تا جایی که می توانید سعی کنید برنامه ورزش کردن را برای خود در نظر بگیرید برای این کار می توانید در یک باشگاه بدنسازی نیز ثبت نام کنید مثلا ورزش بادی بالانس می تواند یک ورزش حرفه ای و مفید برای کنترل متابولیسم بدن شما نیز به حساب بیاید.

همچنین تحرکات خود را نیز در خانه حفظ کنید برای مثال پیاده روی، استفاده از پله، انجام کارهای خانه و تحرک های کوچک مانند تکان دادن پاها و یا ضربه زدن با انگشتان در کنترل متابولیسم بدن نیز موثر می باشد.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی در سوخت و ساز بدن

داشتن خواب بد و ناکافی نه تنها برای سلامت عمومی جسم شما مضر است بلکه می تواند متابولیسم را کاهش داده و خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در شما بیشتر کند.

یک مطالعه نشان داد که افرادی که برای ۵ روز متوالی تنها ۴ ساعت در روز خوابیدند متابولیسم بدن آن ها تا ۲٫۶ درصد کاهش یافت.

مطالعه دیگری نیز نشان داد که کسانی که تا ۵ هفته متوالی اختلال خواب داشتند، متابولیسم بدن شان تا ۸ درصد کاهش پیدا کرد. بر این اساس کمبود خواب با افزایش خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد.

عوامل کاهش متابولیسم بدن

عوامل کاهش متابولیسم چیست ؟ این سوالی بوده که برای خیلی ها پیش آمده است اما باید بدانید که میزان متابولیسم هر فرد با دیگری متفاوت است

عوامل کاهش متابولیسم چیست

سن : متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش می یابد.

جنسیت : مردان معمولا متابولیسم بالاتری نسبت به زنان دارند.

سایز بدن : بدن های بزرگتر کالری بیشتری می سوزانند.

دمای بدن : وقتی دمای بدن افزایش می یابد، متابولیسم بدن هم بیشتر می شود.

دمای محیط : قرار گرفتن در محیط های سرد، کالری بیشتری برای گرم کردن بدن می سوزاند و در نتیجه متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

مصرف کافئین : مصرف انواع محرک ها مانند کافئین باعث افزایش متابولیسم می شود.

هورمون ها : اگر هورمون های تیروئید به درستی توسط بدن تولید نشوند، متابولیسم بدن بسته به میزان هورمون ها افزایش یا کاهش می یابد.

بارداری : زنان باردار متابولیسم سریع تری دارند.

مصرف غذا : کاهش مصرف غذا، باعث کاهش متابولیسم بدن می شود.

ترکیب بدنی : عضلات کوچک تر کالری بیشتری مصرف می کنند حتی زمانیکه در حال استراحت هستید.

سطح فعالیت بدنی : فعالیت بدنی بیشتر باعث افزایش متابولیسم بدن می شود.

 

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

خوشبوترین عطر مردانه برای تابستان

۷ عطر مردانه مناسب برای فصل تابستان را از دست ندهید

بسیار پیش آمده زمانی که فصل تابستان فرا می رسد شما عزیزان به فکر خرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *