خانه / بیوگرافی / مارک زاکربرگ و امپراطوری فیسبوک

مارک زاکربرگ و امپراطوری فیسبوک

مارک زاکربرگ به انگلیسی: Mark Elliot Zuckerberg جوان ترین میلیاردر جهان بوده که به شخصیت سال ۲۰۱۰ و خالق فیسبوک معروف می باشد. این میلیونر خود ساخته جوانترین فرد کارآفرین بوده که تا به حال در لیست میلیونر های فوربس قرار گرفته.

وی در تاریخ ۱۴ می ۱۹۸۴ در شهر کوچک وایت پلینز نیویورک به دنیا آمده است. ناگفته نماند که پدرش، ادوارد زاکربرگ دندان پزشک و مادرش کارن کمپنر، یک روانشناس است. در ادامه باشعوری از شما دعوت می کند تا درباره ی کودکی و نوجوانی، راه اندازی فیسبوک، ثروت، زندگی و باورهای مارک زاکربرگ بیشتر بدانید.

کودکی و نوجوانی

مارک از دوره دبستان از کامپیوتر استفاده می‌کرد و نرم‌افزار می‌نوشت و خیلی زود استعداد خود را در این زمینه نشان داد. او با کمک پدرش ادوارد، برنامه‌نویسی بیسیک آتاری را شروع کرد. یادگیری و پیشرفتش به‌قدری سریع بود که پدرش مجبور شد یک مدرس متخصص برنامه‌نویسی به نام دیوید نیومن را استخدام کند تا به او آموزش دهد. نیومن کار دشواری به‌عنوان یک معلم در پیش داشت، چون پیشرفت مارک سریع‌تر از آن بود که فکرش را می‌کرد و درنهایت باید تلاش می‌کرد شاگرد نابغه‌اش از او جلو نیفتد.

مارک در سن ۱۲ سالگی با استفاده از مبانی برنامه‌نویسی بیسیک آتاری، یک نرم‌افزار پیام‌رسان خانگی به نام زاکنت ساخت که تمام کامپیوترهای خانه و مطب پدرش را به هم متصل می‌کرد و اجازه می‌داد پیام‌ها بین خانه و مطب منتقل شوند. زاکنت به‌ نوعی نسخه ابتدایی مسنجر AOL است که سال‌ها بعد وارد بازار شد. مارک برای تفریح، برنامه‌ی بازی‌های کامپیوتری را تغییر می‌داد و آن‌ها را به نسخه‌های پیشرفته‌تری تبدیل می‌کرد.

مارک در دوران دبیرستان، به آکادمی معتبر فیلیپس اکستر در نیوهمپشایر رفت و در رشته‌های علوم ادبیات نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرد، علاقه‌اش به ادبیات کلاسیک بسیار زیاد بود و شیفته ایلیاد و اودیسه هومر بود؛ به‌ طوری‌که هم‌ زمان با دبیرستان در ادبیات کلاسیک هم دیپلم گرفت. او کاپیتان تیم شمشیربازی مدرسه بود، ولی بیش از هر چیزی مجذوب برنامه‌ نویسی و توسعه نرم‌افزار شده بود.

در همان دوران او یک نرم‌افزار پخش رسانه‌ای هوشمند به نام سیناپس برای فایل‌های صوتی MP3 توسعه داد. این برنامه به‌دقت لیست آهنگ‌های کاربر را بررسی می‌کرد و حدس می‌زد آهنگ‌های بعدی موردعلاقه شخص چیست. شرکت‌های مایکروسافت و AOL علاقه شدید خود را به این برنامه نشان دادند؛ ولی مارک مؤدبانه پیشنهاد خرید آن‌ها را رد کرد و درخواست آن‌ها برای همکاری را نپذیرفت. این غول‌های آی‌تی تنها شرکت‌هایی نبودند که پیشنهادهای وسوسه کننده‌ای به او دادند و او بارها با پیشنهاد همکاری شرکت‌های بزرگ کامپیوتری و برنامه‌نویسی مواجه شد.

راه اندازی فیسبوک در دانشگاه هاروارد

راه اندازی فیسبوک

به گفته مارک زاکربرگ : «من شروع به کدنویسی این سایت با زبان PHP کردم و در فوریه ۲۰۰۴ سایت رو در هاروارد راه‌اندازی کردم و در عرض چند هفته چند هزار نفر ثبت‌نام کردن و ایمیل‌های متعددی از دانشگاه‌های مختلف برای ما ارسال شد که از ما می‌خواستن این سایت رو در دانشگاه‌های اون‌ها هم راه‌ بندازیم.»

در آن زمان مارک زاکربرگ در حال گذراندن یکی از درس‌های سخت و زمان‌بر در دانشگاهش بود و او زمان کافی برای توسعهٔ فیسبوک نداشت و به همین دلیل هم‌ اتاقی‌ اش به وی پیشنهاد کمک داد و او هم در جواب دوستش گفت که «این خیلی خوبه، اما تو که اصلاً پی‌ اچ‌ پی بلد نیستی!» و با توجه به اینکه یادگیری زبان پی‌ اچ‌ پی آسان است، مخصوصاً اگر از قبل با زبان برنامه‌ نویسی پایه‌ ای مثل سی آشنایی داشته باشید، هم‌ اتاقی‌ اش پروسهٔ یادگیری را شروع کرد. مارک زاکربرگ در ادامهٔ داستان گفت:

آخر همان هفته، داستین کتاب «PERL for Dummies» رو خرید و گفت که خیلی خُب بیا شروع کنیم. من هم به او گفتم که سایت با PHP نوشته شده نَه PERL. با وجود این، او اصول PHP رو یاد گرفت و در طی چند روز توانست به سر کار بیاید و به من در حل مشکلات فنی سایت و توسعهٔ فیسبوک به دیگر دانشگاه‌ها کمک کنه.

در ادامه، این دو از دانشگاه هاروارد انصراف دادند و به کالیفرنیا نقل مکان کردند تا به طور تمام وقت بر روی فیسبوک کار کنند و ۳ سال پس از این صحبت‌ ها و در سال ۲۰۰۸، داستین ماسکوویتز از فیسبوک جدا شد و این در حالی است که سهام او در فیسبوک بعدها او را به یکی از میلیاردرهای جوان تبدیل کرد.

ثروت مارک زاکربرگ

ثروت مارک زاکربرگ در مجموعه حدود ۷۳٫۸ میلیارد دلار می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • ویلا در پالو آلتوی کالیفورنیا به مساحت ۵۰۰۰ متر و به ارزش ۷ میلیون دلار
  • ۴ خانه دیگر در اطراف شهر کالیفرنیا به ارزش ۳۰ میلیون دلار
  • ویلا در شهر سانفرانسیسکو به ارزش ۱۰ میلیارد دلار
  • زمین در جزایر کائوایِ هاوایی به مساحت ۷۰۰ آکر (هر آکر برابر است با ۴۰۴۷ متر مربع) و به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار
  • مالک سواحل شن سفید، کارخانۀ نیشکر و یک مزرعۀ ارگانیک
  • خودروی آکورای تی.اس.ایکس به ارزش ۴۰۰۰۰ دلار
  • وی.دابلیو ولف جی.تی.آی به ارزش ۳۰۰۰۰ دلار
  • خودروی هوندار به ارزش ۱۹۴۳۵ دلار
  • خودروی پاگانی هوایرا به ارزش ۱٫۴ میلیون دلار

زندگی مارک زاکربرگ و همسرش

زندگی مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ با «پریسیلا چان» هم دانشگاهی قبلی خود در تاریخ ۱۹ می سال ۲۰۱۲ ازدواج کرد. این جشن باشکوه درست یک روز بعد از عرضه سهام فیسبوک به بازار بورس با حضور حدودا صد نفر در پالو آلتو اجرا شد. پریسیلاجان نیز بانوی موفقی بود که با ورود به زندگی مارک موفقیت های او چند برابر شد. خانم پریسیلا زاکربرگ پزشک متخصص کودک است.

دختر مارک زاکربرگ و پریسیلا چان به نام ماکسیما در نوامبر سال ۲۰۱۵ به دنیا آمد و زاکربرگ به یمن پدر شدنش دو ماه به مرخصی پدر شدن می رود تا وقتش را با خانواده اش بگذراند. پدر و مادر ماکسیما بخاطر تولد فرزند دلبندشان نامه ای نوشتند و اعلام کردند ۹۹ درصد از سهامشان در فیسبوک را به خیریه خواهند داد. آنها در این نامه نوشتند: ما متعهد هستیم که سهم کوچکی را برای ایجاد جهانی بهتر برای کودکان بپردازیم و از همین رو ۹۹ درصد از سهام فیسبوک مان را که هم اکنون ارزشی برابر با ۴۵ میلیارد دلار دارد در طول حیات خود برای نسل های آتی صرف خواهیم کرد.

باورهای مارک زاکربرگ

باورهای مارک زاکربرگ

  • سریع حرکت و کن و همه چیز را به هم بریز… تا وقتیکه مرتب و منظم بخواهید در بازار پیشروی کنید، رقبا اجازه پیشرفت به شما نمیدهند. اگر به حد کافی اوضاع را به هم نریزید، به حد کافی سریع حرکت نمیکنید.
  • سوال این نیست که “ما میخواهیم چی از مردم بدانیم؟” بلکه سوال اینجاست “مردم میخواهند چه چیزی درباره خودشون بگویند؟“
  • بزرگترین ریسک، ریسک نکردن است. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بهترین و تنها استراتژی برای شکست ریسک نکردن است.
  • تحقق یک ماموریت و ساختن یک کسب و کار هردو باهم اتفاق میفتد. درسته که تحقق ماموریت بیشتر به من انگیزه میده پیشروی کنم اما از همان ابتدا دریافتم که باید هردو باهم عملی شوند.
  • جای هکر ها در زندان ها نیست. بلکه در شرکت های کامپیوتری بزرگ است. هکر ها یکی از مهمترین سمت ها هر شرکت تکنولوژیکی را باید داشته باشند زیرا انها اعتقاد دارند همیشه یک راه بهتری و مطمئن تری وجود دارد.
  • مردم شاید یک ایده عالی داشته باشند که واقعا دنیا را تکان دهد ! اما اگر به آن باور نداشته باشند، هیچوقت این ایده به واقعیت نزدیک نخواهد شد

چگونه ذهنمان را برای ایده پردازی آماده کنیم؟

  • من نمیخواهم فیس بوک یک شرکت آمریکایی باشه. من نمیخواهم این شرکتی باشد که در حال گسترش ارزش های آمریکایی در جهان است. دیدگاه من این است که شما با فیس بوک بتوانید فوق العاده در مردم ریزبین باشید و بفهمید چطور فکر میکنند.
  • هدف من این بود که هرگز فقط یک شرکت تاسیس نکنم. اکثر مردم برداشت غلطی ازین حرف من دارند و فکر میکنند سود، درآمد و سهام و … برای من اهمیت ندارد. اما فقط یک شرکت نبودن یعنی اینکه چیزی که که یک تغییر اساسی قرار است در دنیا ایجاد کند.

 

منبع: زومیت – سکان آکادمی – راز موفقیت – سوخت جت

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

بیوگرافی دونالد ترامپ ؛ رئیس جمهور و میلیاردر آمریکایی

بیوگرافی دونالد ترامپ ؛ رئیس جمهور و میلیاردر آمریکایی

بیوگرافی دونالد ترامپ دونالد ترامپ Donald John Trump یکی از شخصیت های میلیاردر در ایالات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *