خانه / مهارت های ارتباطی / آداب معاشرت / چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ؟ ۱۲ ویژگی اشخاص کاریزماتیک

چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ؟ ۱۲ ویژگی اشخاص کاریزماتیک

ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ؟ ویژگی های اشخاص کاریزماتیک این سوال مختص به افرادی که میخواهند انسانی جذاب و درعین حال دوست داشتنی باشند صدق می کند.

اما سوال اصلی این است که تا چه حد شهامت این را داریم که به دنبال پاسخ این سوال برویم که به نوبه ی خود تلاش برای کاریزماتیک شدن خود تکه ای از این پازل شخصیتی است. که سبب عملی شدن هدف جذاب شدن مان در نهایت این تلاش میشود، پس ما دریافتیم که اولین قدم کاریزماتیک شدن انسان، تلاش برای آموزش دیدن است

پس شما اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید اولین قدم را برای این هدف ارزشمند یعنی ساختن شخصیتی عالی برا خودتان برداشته اید، اما فراموش نکنید که اولین قدم می تواند آخرین قدم نیز باشد چرا که بعضی افراد به سرعت خسته شده و جا میزنند، پس با تیم باشعوری همراه شوید تا به دنیا زیبای کاریزما سفر کنیم و بدانیم کاریزما چیست.

کاریزما چیست ؟

ما در ابتدا زمانی میتوانیم کاریزماتیک شویم که معنی اصلی خود کاریزما را بدانیم و آن زمان است که میتوانیم برای کاریزماتیک شدن تلاش کنیم، و اما کاریزما در اصل نوعی شخصیت است که برخی افراد دارای آن میباشند، و افرادی که دارای این شخصیت مهم هستند را افراد کاریزماتیک مینامیم اما کاریزما از کجا سرچشمه میگیرد و معنای لغوی آن چیست را بگزارید برایتان دقیق تر توضیح بدهم، همنطور که میدانید هر چیزی در دنیا ریشه و تاریخی دارد که اکنون از آن ها در روزمره مان استفاده میکنیم و کاریزما هم از این قاعده مستثنی نیست.

اما باید بگویم که این کلمه نیز همچون کلمالت انگلیسی ریشه ی یونانی در خود دارد.شاید برایتان جالب باشد که در یونان و در افسانه هایشان خاریس نام دخترانی بوده که در این افسانه ها از این دختران به عنوان نماد زیبایی و جذابیت یاد می شود، اما خوده واژه ی charis به معنای جذاب و یا جذابیت نبوده اما بعد ها این واژه مترادف جذابیت می شود، و نهایتا این چنین است که به مرور زمان این واژه را کاریزما خواندیم و معنای آن را جذابیت می دانیم.

اگر بخواهیم به کتاب های فرهنگ لغت سر بزنیم افراد کاریزماتیک را افرادی میگویند که با شخصیت و جذابیت فردی شان میتوانند در انسان های دیگر نفوذ کرده و آنها را جذب خود کنند، و چیزی که در فرهنگ لغت از این کلمه یاد میکنند این است که این ابتدا در فرقه های مسحیت مشاهده شده و به مرور زمان در ادیان های دیگر نیز یافت شده است.

و اما میخواهم نکته ای را به شما بگوییم که شاید برای برخی از افراد جالب باشد که ماکس وبر را به عنوان اولین کسی که اصطلاحی به نام کاریزما را در بحث های علمی (یعنی توصیف رهبران کاریزماتیک) مطرح کرد، بخاطر میسپارند. پس با ما همراه شوید تا به بحث کاریزما در علم نیز اشاره ای کنیم.

چگونه به یک فرد کاریزماتیک تبدیل شویم

کاریزما در علم

میخواهم در ارتباط با مبحث جذاب کاریزما در علم با شما سخن بگویم، شاید تا اکنون با اصطلاح کاریزما ویا سوال سخت چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم آشنا شدید اما جالب است بگویم که کاریزما یا افراد کاریزماتیک در علم بسیار مورد بحث قرار گرفته اند که میخواهم به بخشی از این مباحث اشاره کنم. از آنجایی در علم نیز رشته های متنوعی وجود دارد ما هر یک را به ترتیب برایتان نام خواهیم برد، این مباحث علمی که دیدگاه های مختلفی درباره کاریزما دارند عبارتند از:

  • کاریزما در مدیریت و رهبری سازمانی
  • کاریزما در مهارت ارتباطی افراد به عنوان بخشی اثر گذار در متقاعد سازی دیگران
  • کاریزما در علوم سیاسی برای تحلیل رهبران کاریزماتیک
  • کاریزما در شاخه ی روانشناسی و در قالب ویژگی های افراد کاریزماتیک و ریشه ی شکل گیری کاریزما
  • کاریزما یکی از منابع قدرت در مذاکره
  • کاریزما در شاخه جامعه شناسی در این مبحث کاریزما به عنوان منشأ قدرت و مشروعیت
  • و…

این ها مباحثی بودند که درباره آنها بحث های زیادی وجود دارد که برای درک بهتر این موضوعات بهتره است کمی تخصصی تر و با تمرکز بیشتری مطالعه فرمایید، ما تا اینجا متوجه شدیم که کاریزما چیست و تا بهتر متوجه شویم که چگونه‌ انسانی کاریزماتیک شویم، واما در بخش بعدی میخواهم ویژگی های اشخاص کاریزماتیک را برای شما مخاطبین عزیز و جویای جذابیت بیان کنم.

ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک چگونه است ؟

از آنجایی که کاریزما و یا کاریزماتیک واژه های هستند که افراد باشنیدن آنها گنگ شده و نمیداند معنی این واژگان را و از آنجایی که این دو واژه معانی متفاوتی دارد و از افراد مختلف نقل شده است و حتی پاسخ به سواله چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم برای عده ای از افراد نیز مبهم شده است به همین دلیل کمی سخت است درباره این موضوع صحبت کردن اما همین مسئله سبب میشود تا ویژگی های متفاوتی نیز برای کاریزماتیک شدن بیان کنیم تا میزان اطلاعات و شعور شما عزیزان درباره این موضوع نیز افزایش یابد.

ابتدا باید مسئله مهمی را به شما بگوییم که یکسری افراد و یا حتما شما نیز از بعضی ها شنیده اید که کاریزماتیک بود یک موهبت الهی بوده و مادرزادی است اما من میخواهم به شما عزیزان بگویم که این غلط ترین جمله درباره کاریزما است

کاریزمان شخصیت و خلق و خوی مادرزادی نیست بلکه ترکیب جذابی از ویژگی های اکتسابی بوده است پس این یعنی شما نیز حتما با انجام تمارین و کسب اطلاعات میتوانید حتما یک انسان کاریزماتیک شوید و دیگران را به طرف خودتان جذب کنید، و اما اشخاص کاریزماتیک ویژگی هایی را در خود بوجود می آورند تا بتوانند به هدف خود یعنی جذاب بودن برسند

حال اگر شما هم میخواهید این ویژگی هارا فهمیده و از آنها استفاده کنید پس با دقت مطالب زیر را مطالعه کنید تا پاسخ سوال چگونه‌ کاریزماتیک شویم را دریابید.
ویژگی های اشخاص کاریزماتیک عبارتند از:

  • هوشیار بودن
  • اهمیت دادن به سخنان دیگران
  • خوب گوش کردن
  • القای احساس درک افراد
  • اهمیت به زبان بدن
  • خوش صحبت بودن
  • بازی با میمیک صورت در زمان مناسب
  • جدی در عین حال مهربان
  • امیدوار بودن و داشتن حس خوب به زندگی
  • داشتن انرژی مثبت و همینطور تقسیم آن با دیگران
  • دست و دلباز بودن و کمک به فقرا
  • قبل از صحبت کردن خوب فکر کرده و سنجیده سخن بگوییم

شخصیت کاریزماتیک چگونه است

ویژگی افراد کاریزماتیک چیست ؟

هوشیار بودن

حواس‌ تان را جمع کنید و سعی کنید که به جای بازی گوشی کردن و توجه به حاشیه، مطالب را خوب درک کرده و از آنها در موارد مناسب استفاده کنید چرا که توجه به همه ی چیزهای اطرافتان کمک کرده تا کنترل زندگیتان را در دست گرفته و به سمت درستی خود را هدایت کنید.پس دقت فرمایید چرا که شما فقط زمانی که هوشیار هستید میتوانید مبحث بعدی یعنی اهمیت دادن به سخنان دیگران را خوب درک کنید.

اهمیت دادن به سخنان دیگران

زمانی که دیگران سخنی را با شما در میان گذاشتند پس انتظار داشته تا شما به آنها توجه کنید چرا که در همین زمان اعتماد در میان شما در حال رد و بدل شدن است پس به سخنان افراد اهمیت دهید تا شخصیت مورد نظرتان را بدست آورید. توجه داشته باشید که این موضوع تکمیل کننده خوب گوش دادن است که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

خوب گوش کنید

دقت کنید که بسیاری از افراد در هنگام حرف زدن دیگران اهمیت نداده و فقط میخواهند سخنان افراد تمام شود، توجه کنید که این یکی از همین ویژگی ها است که شما حتما باید به آن توجه کنید چرا که شما فقط زمانی میتوانید افراد را درک کرده و به سخنانشان پاسخ درست دهید که ابتدا به آنها خوب گوش دهید. همین مسئله است که سبب القای احساس درک افراد می شود.

القای احساس درک افراد

حتما به این بخش زیاد اهمیت دهید چرا که شما در زندگی دائما در حال ارتباط با دیگران هستید پس برای داشتن احساس خوب و همینطور و زندگی شاد باید دیگران را درک کرده چرا که زمانی که شما بتوانید از دیدگاه آنها به دنیا نگاه کنید پس حتما میتوانید ایرادات آنها را ببینید و آنها را به درستی راهنمایی کنید، و نهایتا این حس را به آنها القا کنید که آنها را درک میکنید. چرا که القای این حس با اهمیت به زبان بدن نیز امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: کتاب اثر مرکب از دارن هاردی

اهمیت به زبان بدن

یکی از راه های بیان احساسات و یاد انتقال مفاهیم زبان بدن است چرا که شما حتما با افرادی سر و کار داشته اید که خوب صحبت میکنند اما زبان بدنشان از انتقال مفاهیم بی بهره است، پس یکی از عواملی که موجب میشود تا ارتباط درستی داشته باشید و جذاب شوید بازی با زبان بدن است که حتما باید به آن اهمیت بدهید. چرا که زبان بدن کامل کننده بخش بعدی یعنی خوش صحبت بودن است.

خوش صحبت بودن

حتما افرادی در زندگیتان وجود دارند که زمانی که صحبت می کنند همه به حرف هایش گوش میدهند، البته نه از سر ترس😂 بلکه از سر خوش صحبت بودنشان پس مثالی نمیزنم چون مطمئنا شما متوجه منظور من شدید، اما بگذارید به این نکته اشاره کنم که خوش صحبت بودن یکی از ارکان اصلی کاریزماتیک بودن است چرا که به این نوع جذب افراد جذب بیانی نیز گفته میشود،فقط دقت داشته باشید که خوش صحبت را با گزافه گویی یکی نکنید.و یادتان باشد در عین حال میتوانید از بازی با میمیک صورت در زمان مناسب استفاده بکنید.

بازی با میمیک صورت در زمان مناسب

شاید این مورد بنظرتان بی اهمیت بیاید اما بگزارید با مثالی به شما بگویم که مطمئنم افرادی را دیدید که گاهی اخم کرده و گاهی لبخند زده و چال گونه هایشان را نشان داده و یا خط های ابرو و یا تکان دادن بینیشان در هنگاهم عصبانیت و نهایتا احساساتشان را با اینگونه موارد به شما نشان می دهند، اگر هنوز متوجه سخنم نشدید یاد مادر و یا پدرتان در مهمانی ها بی افتید که وقتی پر خوردی شما را میبینند چهره شان را به حالت تهدید واری در می آورند😂
میبینید پس استفاده از میمیک صورت در هنگام صحبت و یا حالت عادی بسیار کمک کرده تا شما فردی با کاریزمای بالا دیده شوید. فقط سعی کن جدی در عین حال مهربان باشید.

جدی در عین حال مهربان

سعی کنید فردی سبک و بی ارزش خود را جلوه ندهید چرا که یکی از ارکان و داشتن کاریزما جدی بودن است البته نه فقط جدی رفتاری بلکه سعی کنید به همه چیز به صورت جدی و محکم فکر کنید چرا که جدی فکر کردن بسیار مهم بوده فقط دقت کنید که در عین حال که جدی هستید مهربان نیز باشید، زیرا افرادی فکر میکنند اگر میگوییم جدی باشد یعنی خشمیگن و عبانی رفتار کنید، خیر جدی بودن یعنی ارزش قائل شدن به تفکرات و موضوعات مهم، پس حتما به این موضوع نیز دقت کنید،چرا که خوده این مبحث تکمیل کننده امیدوار بودن و داشتن حس خوب به زندگی است.

امیدوار بودن و داشتن حس خوب به زندگی

بسیاری از افراد در روزمره خود گیر کرده و در همه فقط در حال غر زدن و اعتراض کردن هستند، حتی بی دلیل و انتظار دارند که بهترین اتفاقات برایشان رخ دهید، باید به این چنین افراد بگویم این اشتباه ترین رویه برای زندگی است چرا که نا امیدی فقط اوضاع را بدتر میکند

پس بیایید زندگیتان را دوست داشته باشیو نگاهی امیدوارنه به دنیا در خودتان بوجود آورید چرا که افراد نا امید هیچ وقت قدم اول را نمیتوانند بردارند و جذابیتی برای دیگران نخواهند داشت. مگر اینکه رویه خود را عوض کرده و از گزینه داشتن انرژی مثبت و همینطور تقسیم آن با دیگران استفاده کند.

داشتن انرژی مثبت و همینطور تقسیم آن با دیگران

ویژگی افراد کاریزماتیک چیست

افردای هستند که چیزی به نام انرژی مثبت را باور ندارند و همیشه غمیگنند مشکلی هم ندارد چرا که آنانی که باور دارند و آنانی که باور ندارند هر دو میرسند اما فرقشان در این است که آنانی که باور دارند به آنچه باور دارند میرسند و آنانی که باور ندارند درست مانند دسته قبلی به آنچه که باور ندارند(نا باوری) میرسند

پس داشتن انرژی مثبت بسیار بسیار مهم بوده و از آن مهم تر تقسیم آن با دیگران است چرا که انرژی مثبت بر خلاف چیز های دیگر وقتی تقسیم میشود کم که نمیشود بلکه چندین برابر میشود. که البته دست و دلباز بودن و کمک به فقرا نیز یکی از انرژی مثبت هایست که پس از تقسیم چندین برابر میشود. و نکته اصلی اینجاست که این مبحث یکی از آن تکه های پازل پاسخ به سوال چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم نیز میباشد که باید به آن توجه نمود.

دست و دلباز بودن و کمک به فقرا

از زمان قدیم پدران و مادرانمان میگفتند خساست به همراه خودش فقر می آورد، و این جمله با گذشت زمان در میان عموم دیده شد، حال اینکه دست دلباز بودن چیزی از ما کم نمیکند بلکه عشق و دوستی ها را می افزاید و کمک به افراد فکر نشان دادن داشتن روحی انسانی است، پس بیایید بجای بی تفاوت بودن به یکدیگر اهمیت دهیم چرا که این نیز کمک کننده بالا رفتن کاریزمایمان بوده است.

قبل از صحبت کردن خوب فکر کرده و سنجیده سخن بگوییم

اکثر ما انسان ها ابتدا سخنی را گفته و یا با صحبت هایمان کسی را میرنجانیم سپس پشیمان شده و از او معذرت خواهی میکنیم، که ضرب المثلی درارتباط با همین سخن نقل میکند که: چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی. میبینیم که فکر کردن و سنجیده سخن گفتن کمک میکند تا ما نیز شخصیتی سالم داشته و احوال خود و دیگران را نیز خوب کنیم، پس دقت فرمایید که قبل از سخن گفتن همیشه فکر کنید تا فردی کاریزماتیک شوید.

و در نهایت عوامل های زیادی هستند که نشان دهنده ویژگی های افراد کاریزماتیک بوده، و اما اگر می خواهید شما نیز فردی کاریزماتیک باشید تا شخصیت مورد نظرتان باعث سر بلندی و خوشحالی خودتان شود سوال چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم را در زندگانی خود پاسخ دهید باید از این عواملی که تا االان توضیح داده شد استفاده کرده و تلاش کنید تا این خلق و خو ها را در خود نهادینه کنید.و نهایتا امیدواریم که تا اکنون از این مطلب بهره کافی را برده باشد و همینطور از بودن در سایت باشعوری لذت برده باشید، سپاسگزاریم کا مارا تا کنون همراهی کرده اید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *