خانه / فرهنگ و هنر / تاثیر گوش دادن به موسیقی در زمان کار

تاثیر گوش دادن به موسیقی در زمان کار

چه سبک موسیقی مناسب محیط کار هستند

برای اینکه تاثیر گوش دادن به موسیقی در زمان کار را برایتان بازگو کنم ابتدا باید به یک نکته ای اشاره کنم ؛ زمانی که شما می خواهید بدن خود را تقویت کنید معلوم است که به باشگاه بدنسازی می روید، خب در اینجا هم باید به اطلاعتان برسانم اگر قصد تقویت حافظه و مغز خود را دارید حتما باید به موسیقی گوش دهید.

بله موسیقی تاثیر بسزایی بر روی مغز شما دارد به گونه ای که حتی استرس و اضطراب شما را کاهش می دهد و مانند یک دارو و یا مسکن درد شما را شفا می بخشد شاید باورتان نشود اما دانشمندان طبق تحقیقاتی که داشتند به این نتیجه رسیده اند که شیردهی گاو ها در زمانی که برایشان موسیقی پخش می کردند بیشتر شده است.

حال از مسیر موضوع خود دور نمی شویم و می رویم سراغ تاثیر گوش دادن به موسیقی در زمان کار. امروزه بسیاری از ما در محل کار خود بسیار از هدفون و هندزفری استفاده می کنیم و گوش دادن به موسیقی برایمان یک عادت شده است و شاید هم دلیش به خاطر این بوده که می خواهیم سرعت زمان را افزایش دهیم تا محیط کسالت بار کاری را سریعتر بگذرانیم.

اما آیا گوش دادن به موسیقی می تواند به بهینه سازی کار خود ختم شود؟ و یا اینکه فقط برای گذراندن زمان از آن استفاده می کنیم؟ خب پس خشحال باشید که در سایت باشعوری مشغول خواندن این مقاله هستید چرا که دیگر لازم نیست زمانتان را با گوش دادن به موسیقی به یک زباله دانی تبدیل کنید. بلکه می توانید با گوش دادن به موسیقی سوخت خود را مانند یک انرژی زا در گوشتان داشته باشید تا تاثیرش را در کار خود ببینید.

کار های تکراری خود را با موسیقی شروع کنید

کار های تکراری خود را با موسیقی شروع کنید

اگر از سری افرادی هستید که کارتان به یک روال همیشگی، تکراری بوده پس نگذارید محیط کار برایتان رنگ خاکستری بگیرد. با یک هندزفری می توانید لذت اصلی کار را به خودتان هدیه دهید. این نسخه برای کسانی بوده که کار هایی مانند خط تولیدی کارخانه، آشپز و نانوا را بر عهده دارند.

تحقیقات نشان داده اند، کسانی که هنگام انجام امور تکراری به موسیقی گوش می‌کنند، کارشان را سریع تر انجام می دهند و دچار اشتباهات کمتری می شوند. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، باعث آزاد شدن فرارسان های عصبی خاصی مثل دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین می شود که به شما احساس آرامش و رضایت می بخشند و در نتیجه تمرکزتان بالا می رود.

همچنین اگر محل کارتان پر سر و صداست، مغز شما سعی خواهد کرد تمام داده‌هایی که از دل این سر و صدا می‌تواند استخراج کند را پردازش کند. این پردازش داده به انرژی نیاز دارد؛ انرژی‌‎ای که در غیر این صورت می‌توانستید برای متمرکز شدن روی کار خود از آن بهره ببرید. سر و صدای زیاد، سطح هورمون‌های استرس موسوم به کورتیزول را نیز افزایش می‌دهد.

این تغییرات هورمونی عملکرد اجرایی مغز را با اشکال مواجه می کند. به این ترتیب کارایی ما ممکن است کاهش یابد، حتی اگر کاری که باید انجام دهیم با یادگیری همراه نباشد. در این سناریو، گوش سپردن به موسیقی می‌تواند مفید واقع شود، چرا که تمام دروندادهای بیش از اندازه‌ی دیگر را مسدود می‌کند و از این طریق شما را به آرامش می‌رساند.

کار های آسیب پذیر در مقابل موسیقی

ابتدا باید گفت که معمولا کار ها به دو دسته تبدیل می شود: کار های با دقت و میزان هوش بسیار بالا – کار های تکراری با خلاقیت پایین.  برای کار های با دقت بالا باید گفت که اصلا گوش دادن به موسیقی باکلام برایشان توصیه نمی شود چرا که گوش دادن به کلمات، مخصوصا کلمات پر معنا کیفت کار را به شدت کاهش می دهد چرا که در این لحظه مغز دچار دوگانگی شده و پتانسیل زیادی برای هر دو از دست می دهد.

در واقع مغز شما با عصبانیت می گوید: «بابا چی کار کنم؟ یا باید به حرف های این یارو گوش کنم یا این که کار تو رو راه بندازم» برای مثال افرادی مانند گرافیست‌ ها، برنامه‌ نویس ‌ها و نویسنده‌ های محتوا هستند که موسقی باکلام می تواند حواسشان را پرت کند و عملا موجب لغزش تمرکزشان شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر بازاریابی محتوا برای شروع کسب و کار

اما اگر از این گزینه افراد هستید و دوست دارید که به موسیقی گوش دهید پیشنهاد می کنم که موسیقی های بی کلام را جایگزین قبلی ها کنید. پس اگر هدفتان بالا بردن تمرکز ذهنتان است، موسیقی ‌های آرام گزینه‌ ی خوبی برای شماست و در این مورد شما می تواند از سایت سانگ سرا استفاده کنید که تمامی آهنگ های بی کلام را برای شما فراهم کرده است.

چه سبک موسیقی مناسب محیط کار هستند؟

تاثیر گوش دادن به موسیقی

موسیقی، موضوعی سلیقه‌ ای است. مخصوصا که همه می‌توانیم از هندزفری استفاده کنیم به عنوان پیشنهاد، آهنگ‌های بی‌ کلام جاز، کلاسیک یا موسیقی اصیل ایرانی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. اگر موسیقی، درون‌ مایه‌ ای مثبت داشته باشید به صورت ناخود‌آگاه روی کار شما تاثیر مثبت می‌گذارد. در محیط کارتان به موسیقی گوش کنید تا شادتر و متمرکزتر باشید و مراقب باشید همین آهنگ و انتخاب آهنگ‌ها باعث حواس‌پرتی شما نشود.

یادتان باشد در صورتی که فعالیت شما شامل گفتگو با افراد مختلف می‌شود، به سراغ موسیقی‌های فاقد شعر بروید. اگر می‌خواهید با ریلکس شدن بیشتر بازده کاریتان را بالا ببرید، باید بدانید که موزیک‌ های با ریتم شاد، میزان هورمون استرس را تا ۴۱ درصد کاهش می ‌دهد.

روشن کردن لامپ خلاقیت با گوش دادن به موسیقی

در رابطه با تاثیر گوش دادن به موسیقی در زمان کار محققین می‌گویند بهتر است به موزیک‌ هایی که باب طبع کودکان و یا نوه‌هایتان است، گوش دهید. انسان اغلب به موزیک‌ های تکراری زمان بیست سالگی یا جوانیش گوش فرا می‌دهد و از شنیدن موزیک‌های جدید فرار می‌کند.

موزیک‌های جدیدتر، مغزتان را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند که موزیک‌های قدیمی پلی‌لیستتان دیگر  قادر به انجام آن نیستند. ممکن است در ابتدا انجام این‌کار را دوست نداشته باشید اما حس ناآشنا بودن با این آهنگ‌ها، باعث می‌شود تا مغزتان درگیر آموخته‌‌های تازه گردد.

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

کتاب خودت را به فنا نده اثر گری جان بیشاپ

بررسی و معرفی کتاب خودت را به فنا نده اثر گری جان بیشاپ

کتاب خودت را به فنا نده به انگلیسی UNFUCK YOURSELF اولین اثر از نویسنده ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *