خانه / بیوگرافی / بیوگرافی کامل ماهاتما گاندی + سخنان و ۴ آثار ماندگار

بیوگرافی کامل ماهاتما گاندی + سخنان و ۴ آثار ماندگار

بیوگرافی و زندگینامه ماهاتما گاندی

بیوگرافی کامل ماهاتما گاندی

گاندی اسطوره هند که با قیام خود تاریخ کشور هند را به کلی تغیر داد و نام خود را به عنوان یک صلح طلب و مخالف جنگ و خونریزی به جای گذاشت.گاندی زاده ی پوربندر هندوستان بوده و در  ۲ اکتبر ۱۸۶۹میلادی و مطابق ۱۰ مهر ۱۲۴۸ شمسی چشم به جهان گشود. و در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ میلادی و مطابق با ۹ بهمن ۱۳۲۶ توسط یکی از مخالفان ترور شد.

گاندی رهبر معنوی وسیاسی هند بوده و برای آزادی کشورش یعنی هندوستان از استعمار امپراطوری بریتانیا قیام کرد.محبوبیت ماهاتما گاندی در میان مردمش به قدری بالا بود که به او لقب پدر ملت یا همان باپو که به زبان هندی یعنی پدر را داده بودند. رفتار و گفتار گاندی در طول زندگیش نشانگر مخالفت شدید او با هر گونه خشونت و یا ترور بوده است. و اما به جرات میتوان گفت که ترور گاندی یکی از فجایای تاریخی نیز بوده است با سایت باشعوری همراه شوید  تا در ادامه با هدف و فلسفه ماهاتما گاندی بیشتر آشنا شویم.

هدف و فلسفه ماهاتما گاندی

هدف و فلسفه گاندی در زندگیش صلح طلبی او بوده و مخالفت شدید او با خشونت و ترور برای رسیدن به منافع و مقاصد خود بیانگر ابوار او بوده است.

همین فلسفه بی خشونتی ماهاتما گاندی را ساتیاگراها مینامند که در زبان سانسکریت خود به معنای تلاش و کوشش برای رسیدن به حقیقت و تحت‌اللفظی آن یعنی محکم گرفتن حقیقت نیز میباشد. و به همین علت است که زندگینامه گاندی و فلسفه ی او تا به امروز بر روی بسیاری از جنبش ها و مقاومت های بدون خشونت در سرارسر جهان تاثیر خود را گذاشته است.

زندگینامه گاندی

ماهاتما گاندی در سال ۱۸۶۹ در یک خانواده هندو متولد شد و همچون بسیاری از انسان ها در دامان مادرش رشد کرد.مادر او زنی بیسواد بود ولی عقاید پاک او تاثیر بسزایی بر روی ماهاتما گذاشت، دوران کودکی خود را چنان گذراند که از همان سنین کودکیش با تفکر به انسان بودن و داشتن انسانیت خو گرفت. و میتوان گفت یکی از علت محبوبیت گاندی در ایران همین بوده است.

خانواده ی ماهاتما از طبقه ی وایشا یا همان تجارهندی بودند،همانطور که میدانید ماهاتما جزوه جامعه ی پیشوران بود، و اما ماهاتما در سال ۱۸۸۳ در حالی که او ۱۳ سال بیشتر نداشت با دختری به نام کستوربا که همسن خود او بود ازداواج کرد، او در جوانی جزوه دانش آموزان خوب و درس خوان بود ولی در این دانش آموز خوب هیچ نشانی از یک رهبر بزرگ دیده نمیشد.

ماهاتما با مرگ پدرش به کشور انگلستان سفر کرد تا بتواند در رشته قانون مدرک مورد نظرش را کسب کند، در این میان نیز او سختی بسیاری را تحمل کرد چرا که او به مادرش قول داده بود تا از خوردن گوشت و الکل بپرهیزد، و به همین دلیل او خام خواری را شروع کرد و خوردن سبزیجات و میوه جات را جایگزین گوشت و مرغ کرد و همین نیز باعث شد تا او به انجمن خام خواران بپیوندد، و میتوان گفت او به عضویت کمیته ی آن درآمد و حتی نیز یک مکان نیز برای آن انجمن دایر کرد.
و نهایتا ورود او به این انجمن موجب شد تا او با افراد مختلفی آشنا شود و درباره ی بوداگرایی و برهمنی و یا حتی باگاوادگیتا نیز مطالعه کند و بسا اون در این زمان تجربه های بسیاری کرده ولی وقتی به کشور خود باز میگردد در امر وکالت کاری از پیش نمیبرد و همین نیز باعث میشود تا کار پاره وقتی در یک دبیرستان پیدا کرده و در آنجا به تدریس بپردازد.

پس از گذشت زمانی از بمبئی به راجکوت میرود و در آنجا شروع به عریضه نویسی برای شاکیان میکند و در آنجا هم به دلیل نداشتم مجوز به مشکل بر خورده و کارش را نیز از دست می دهد. و اما ماهاتما برای تکمیل مطالعاتش در زمینه ی حقوق و تمرین قانون به آفرقای جنوبی فرستاده میشود.

در آفریقا او از تبعیض های نژادی و بی عدالتی هایی که در آن دوران اغلب هندی ها تجربه اش میکردند رنج میبرد و به همین دلیل اولین گام او برای اعتصابات و مخالفت ها در آفریقا آغاز شد، اون نام این قیام غیر خشونت انگیز را ساتیاگراها نامید.
پس از ۲۱ سال در آفریقا ی جنوبی ماهاتما نهایتا به هندوستان بازگشت،ماهاتما گاندی رهبری مبارزات جنبش ملی هند را برای حکومت داخلی بر عهده گرفت.

علت محبوبیت گاندی در ایران

علت مهبوبیت گاندی در ایران

علت های بسیاری وجود دارد که باعث شده است گاندی در میان مردم جهان و به ویژه ایرانیان محبوبیت بسیاری پیدا کند که یکی از این علت ها نفی او از خشونت بوده و به همین دلیل است که آثار ماهاتما گاندی در ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است.

علت دیگر آن شاید میتواند این باشد که سخن جواهر لعل نهرو، اولین یار و نخست وزیر گاندی این بوده  است که در کتابی معروف به نام کشف هند به صراحت نوشته است (هیچ مردمی نزدیکتر از ایرانیان و هندیان به یکدیگر نیستند).

و یا دلیل دیگر آن سخن خود ماهاتما گاندی است که در جای گفته بود اگر درمیان مسلمانان به دنیا می آمدم احتمالا مسلمان میشدم و در نهایت دلایل بسیار همچون انسانیت او بوده که باعث شهرت و محبوبیت او در میان مردم شده است

برترین آثار ماهاتما گاندی

گاندی در طول زندگانی خود کتاب های متعددی در حوزه و دایره ی تفکرات و اندیشه های خود نوشته است تا بتواند باور های خود را حتی پس از مرگش بجای بگذارد که برخی از این آثار عبارتند از:

  • چرا ترس از مرگ و مویه بر آن
  • خدا آن گونه که من میفهمم
  • نیایش
  • پیام های سیاسی، تاریخی و اجتماعی

چرا ترس از مرگ و مویه بر آن

در زندگی ترس های بسیاری وجود دارد اما میتوان به جد بیان کرد که یکی از بدترین ترس ها در زندگی ترس از مرگ است. از این رو که حتی اندیشیدن در مورد مرگ باعث ترس بشر و از دست دادن اختیار تفکر خود میشود باید چنین بیان کرد که در این کتاب توضیحاتی را میتوان یافت که باعث درک بهتر ما از مرگ میشود.

خدا آن گونه که من میفهمم

همانگونه که میدانیم هر چیزی دارنده یک آفریدگار است حال آنکه ما چگونه درباره ی آفریدگار خود می اندیشیم بحث جداگانه ایست که به شخص ما بازمیگردد. اما ما در این کتاب ما با دید ماهاتما گاندی درباره ی آفریدگار خود آشنا میشویم که نکات های بسیاری در آن نهفته است.

نیایش

از آن جایی گاندی فردی متفکر بوده و در ارتباط با خدا بسیار می اندیشیده است، در این کتاب مطالبی جمع آوری شده از مهم ترین نوشته های گاندی در ارتباط با سیر و سلوک معنوی و رابطه او با خدا.

پیام های سیاسی، تاریخی و اجتماعی

همانطور که میدانید گاندی یک شخصیت صلح طلب و یک رهبر سیاسی و معنوی بوده است اما جالب است بدانید که او یک شخصیت انگیزشی نیز از خود بجای گذاشته است، حال در این کتاب با روش ها و تجریبات او آشنا میشوید.

ترور گاندی

ترور گاندی

گاندی رهبر صلح طلب هندوستان که روش و باور های او در جهان همچون خورشیدی که بدون هیچ چشم داشتی بر زمین میتابد او نیز بدون هیچ فرق و نژاد پرستی خواهان صلح و آرامش در تمام جهان بود.
اما همانطور که میدانید انسان هایی که در یک مقام سیاسی و یا یک جایگاه والایی قرار دارند همیشه مورد حمله از جوانب و افراد مخالف قرار میگیرند. به جد میتوان گفت که رهبر و الگوی بزرگ هندی یعنی گاندی نیز از این ماجرا مستثنا نبوده و چون عقاید و باور های او نیز مانع رسیدن اهداف یکسری از سودجویان بوده پس قطعا او هم بصورت متعدد مورد سوء قصد از همان مخالفین نیز قرار میگرفت، که در بسیاری از این موارد جان سالم به در میبردند.

اما نهایتا در تاریخ ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ میلادی و مطابق ۹ بهمن ۱۳۲۶ در سن ۷۸ سالگی بدست ناتورام قادسی که یک براهمین هندی بوده و مخالف پشتیبانی گاندی از مسلمانان نیز بوده است با شلیک سه گلوله به سینه ی ایشان وی را نهایتا در سن ۷۸ سالگیشان در میان جمعیت که به سوی محل عبادگاه در حال حرکت بودند از پای در آورد، و ایشان همانند یک رهبر و الگوی جهانی تا پای مرگ نیز از باور های خود دفاع کردند و نهایتا در همان مسیر جان باختند.

اما چه تلخ و دردناک است که گاندی بدست ملت خود یعنی هند که برای رستگاری آنها تلاش کرد، مورد ترور قرار گرفت و تمام ابوار او یعنی صلح و مخالفت او با جنگ و ترور و اما نهایتا ایشان خود قربانی ترور قرار گرفت.
همین بس که جهان با ترور چنین انسانی بسیار متأثر گشت، و خبر مرگ او نیز دنیا را بسیار متعجب و بهت زده کرد. و اما آسیایی ها خبر مرگ چنین انسانی را که منادی استقلال آسیا بوده است باور نمیکردند، اما به دلیل شخصیت بزرگ ایشان تمام جهان وابر قدرت ها نیز شروع به تسلیت گفتن به مردم هند و دوست داران گاندی کردند.

هری ترومن رئیس جمهور ایالات متحده درسخن رانی چنین بیان کرد( همه ی دنیا در عزاداری هند شریک است).نخست‌وزیر فرانسه ژرژ بیدو چنین بیان کرد که( همه ی کسانی که به برادری انسان نیز معتقد هستند، در مرگ گاندی عزادارند) و همچنین در لندن تمام شخصیت های بریتانیایی از طرف خود پیام های تسلیت متعددی روانه هند کردند.

شاید برایتان جالب باشد حتی دشمن بزرگ دیرینه گاندی یعنی چرچیل هم پیام تسلیتی به هند فرستاد. و اما حتی پاپ پیوس دوازدهم در مراسم تجلیلی از ایشان چنان بیان کردند که گاندی پیامبر صلح و دوستی در مسیحیت بوده است. که منظور از این جمله آنها جیگاه و بزرگی گاندی را نشان میدهد. در میان رقبای گاندی بزرگ ترین آنها یعنی محمد علی جناح در پیام تسلیتی چنین نوشت ( با مرگ جدل نتوان کرد،و او همواره یکی از بزرگ ترین مردان هندو نیز بوده است) و در نهایت خوده جامعه هند بزرگ ترین تجلیل ها را از اسطوره خودشان ترتیب دادند

سخنان گاندی در مورد امام حسین

سخنان گاندی در مورد امام حسین

بزرگی شخصیت و قیام امام حسین به قدری زیاد بوده و محبوبیت ایشان در تمام جهان خود سبب شده است که افراد بزرگی همچون چارلز دیکنز و یا ماهاتما گاندی در سخنرانی هایی از ایشان یاد کنند، و اما سخنان گاندی در مورد امام حسین چنین بود است:
من زندگی امام حسین علیه السلام آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه كافی به وقایع كربلا نموده ام و بر من روشن است كه اگر هندوستان بخواهد یك كشور پیروز باشد، بایستی امام حسین علیه السلام را سر مشق خود کند و از ایشان پیروی كند.
و همچنین گاندی چین بیان کرده است که:

من برای مردم هند چيز تازه اي نياوردم، فقط نتيجه اي كه از مطالعات و تحقيقات درباره تاريخ زندگي قهرمانان كربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند كردم، اگر بخواهيم هند را نجات دهيم، واجب است همه ما راهي را بپيماييم كه حسين بن علي(ع) پيمود.
و همچنین ماهاتما گاندی در ارتباط با پیشرفت اسلام چنین می گوید:پيشرفت اسلام، متكي به شمشير نبوده، بلكه با فداكاري والاي حسين(ع) به دست آمده است. من از او ياد گرفتم چطور پيروز شوم در حالي كه مظلوم ستمديده هستم. و درنهایت از سخنان ماهاتما گاندی میشود چنین استنباط کرد که او امام حسین را الگوی خود میدانسته و از راه روش او استفاده میکند.

اشتراک گذاری:

همچنین ببینید

بیوگرافی دونالد ترامپ ؛ رئیس جمهور و میلیاردر آمریکایی

بیوگرافی دونالد ترامپ ؛ رئیس جمهور و میلیاردر آمریکایی

بیوگرافی دونالد ترامپ دونالد ترامپ Donald John Trump یکی از شخصیت های میلیاردر در ایالات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *