خانه / کسب و کار / برندینگ / آشنایی با برند اپل و تاریخچه شکل گیری iPhone

آشنایی با برند اپل و تاریخچه شکل گیری iPhone

آشنایی با برند اپل

همانطور که می دانید امروزه محصولات گران قیمت برند اپل در بازار ها پر شده و به دلیل کیفیت منحصر به فردش همواره مورد استقبال بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است.

اما چطور ممکن است چنین برندی که لگوی آن به شکل سیب گاز زده می باشد ، باید پیشرفت های چشمگیری داشته باشد؟ آیا این همان سیب نیوتون بود که بر سر استیو جابز افتاده است؟

این شرکت در حال حاضر در زمینه های مختلفی از جمله تولید لوازم الکترونیکی، رایانه شخصی، نرم افزار، سرور و … فعالیت دارد. اما داستان خلق این برند چه بود؟

اگر می خواهید درباره این برند چند ملیتی آمریکایی بیشتر بدانید پس در ادامه با سایت باشعوری همراه باشید تا با تاریخچه شکل گیری برند اپل آشنا شوید.

تاریخچه شکل گیری برند اپل

تاریخچه شکل گیری برند اپل

شرکت اپل ابتدا با نام شرکت کامپیوتری (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا و در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد.

استیو جابز به دلیل علاقه زیادی که به سیب داشت ، شرکت را به این برند معرفی کرد و در آغاز فعالیت شرکت Apple محصولاتی از قبیل اپل ۱ ، اپل ۲ و اپل ۳ که نوعی رایانه بودند به تولید رساند که پس از آن مکینتاش را وارد بازار کرد.

جالب است بدانید که اولین تبلیغی که استیو جابز برای برندش ارائه داد ، در یکی از سینما های آمریکا بوده و داستان تبلیغش بدین صورتی بوده که یک زن با یک چکش در حال دویدن است و مامورین نیز به دنبال آن هستند و در آخر لگوی رنگی اپل در پرده سینما نمایان می شود.

همه چیز از سال ۱۹۷۶ میلادی شروع شد، زمانی که دو اخراجی دانشگاه به نام‌ های استیو جابز و استیون وزنیاک به همراه دوستی با نام رونالد وین شرکتی با نام Apple Computer را تاسیس کردند. همکاری بین جابز و وزنیاک به سال ۱۹۷۱ برمی‌گشت زمانی که این دو از طریق دوستی مشترک به نام رونالد وین با یکدیگر آشنا شدند.

این دو استیو یکدیگر را یکی از کلابهای کامپیوتری کالیفرنیا ملاقات کردند و هدف مشترک آنها ساده کردن رایانه برای همه بود. پس از ان بود که این دو تصمیم گرفتند کسب و کاری را مدیریت کنند و دستگاهی به نام بلوباکس را طراحی کردند که امکان ارتباط و تماس تلفنی از راه دور از طریق شبکه اپراتور AT&T را ایجاد میکرد.

جابز این اتفاق را معجزه خواند چرا که دو نوجوان تنها با هزینه ۱۰۰ دلاری قادر به ساخت دستگاهی شدند که میتوانست زیرساخت ۱۰۰ میلیارد دلاری مخابرات کل دنیا را کنترل کند.

بلوباکس توانست نظر بسیاری از افراد به خصوص مجرمان را به سمت خود جلب کند و جابز و وزنیاک موفق به فروش تعداد زیادی از این دستگاه‌ها شدند و ۶۰۰۰ دلار پول بدست آوردند. البته این دو پس از تحقیقات گسترده‌ی پلیس دست از فروش این دستگاه‌ها برداشتند!

اپل معمولاً به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آیپد، آی‌مک، مک بوکو آی پاد و آیفون و اپل واچ و اپل تی وی را نام برد.

همچنین این شرکت در زمینهٔ تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌ افزارهای آی‌ تونز، آی‌ لایف، آی ورک و سیستم‌ عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

شرکت اپل از سوی مجله فوربز یکی از مشهورترین مجله‌ های اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی (از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸) به عنوان با ارزش‌ترین برند جهان انتخاب شد که در واقع جرقه ای برای آشنایی با برند اپل در بین مردم شد.

در ماه اوت سال ۲۰۱۸ ارزش سهام شرکت اپل در بازار از مرز یک تریلیون دلار گذشت. این اولین باری است که مجموع ارزش سهام یک شرکت به چنین سطحی می‌رسد و به این ترتیب اپل به نخستین شرکت در جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار تبدیل شد.

موبایل اپل – iPhone چگونه به وجود آمد؟

موبایل اپل - iPhone چگونه به وجود آمد

آشنایی با برند اپل و موبایل iPhone

داستان موبایل های اپل از درخواست شرکت Apple Inc آغاز شد. در آن سالها استیو جابز مدیریت عامل اپل را بر عهده داشت. در واقع اپل Inc از جابز خواسته بود که دستگاهی با صفحه نمایش لمسی شبیه به کامپیوترهای تبلتی ارائه دهد.

اپل قبل تر از درخواست Apple Inc دستگاه لمسی به نام newton MessagePad را به بازار عرضه کرده بود. طراحی اولین آیفون دقیقا همانند Newton MessagePad بود که چیزی شیه به تمام صفحه بود.

در آپریل ۲۰۰۳، جابز در کنفرانس “All Things Digital” عنوان کرد که زمان استفاده از PDA ها برای کسب و کارها تمام شده است و زمان آن شده است که با استفاده از دستگاهی جدید، گام های جدیدی را در استفاده از تکنولوژی برداشت.

به عقیده ی جابز استفاده از تلفن های همراه، نقش بسیار مهمی در صنایع بازی می کرد. در این زمان، جابز و اپل کار روی iPod را آغاز کردند. از طرفی دیگر جابز اعتقاد داشت که نرم افزار نقش بسیار اساسی در استفاده از سخت افزار دارد و به همین دلیل شروع به کار روی نرم افزارهای آیتیونز کرد.

آیتیونز در ژانویه ۲۰۰۱ معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ اپل و موتورولا به صورت اشتراکی موبایلی را طراحی کردند که POKR 1 نامیده می شد و از آیتیونز استفاده می کرد. این اولین گوشی تلفن همراهی بود که از آیتیونز استفاده می کرد.

جابز از طراحی POKR1 راضی نبود و به نظرش اصلا شبیه به محصولات اپل نبود. در واقع موتورولا جلوی طراحی گوشی تلفن همراهی را که خواست اپل باشد، گرفته بود. در اواخر تاستان ۲۰۰۶، اپل از پشتیبانی POKR1 سر باز زد.

در همان سال اپل برنامه ای را در آیتیونز قرار داد که می توانست ویدیو و تصاویر را روی گوشی های تلفن همراه به نمایش درآورد. در همان سال، اپل اولین گوشی تلفن همراه خود با نام iPhone را معرفی کرد.

۶ راز موفقیت شرکت اپل از زبان استیو جابز

راز موفقیت شرکت اپل از زبان استیو جابز

۱ – سادگی را انتخاب کنید

از نظر جابز، سادگی نهایت پیچیدگی است. او به ایده های بسیاری نه گفته است تا بتواند محصولاتی را تولید کند که فقط شامل چیزهای مورد نیاز مشتری باشند و لاغیر. همانطور که در محصولات اپل مشخص است، جابز هیچ علاقه ای به جینگیلی مستون ندارد.

مقاله نویسان مجله فورچون می گویند جابز از کسانی که به همه چیز آری می گویند متنفر است، جابز و تیم مدیریتی اش ترجیح می دهند افرادی صادق در کنار خود داشته باشند تا کسانی که از ایده های نامناسب حمایت می کنند.

۲ – ذهن خود را مانند افراد مبتدی نگه دارید

در آیین بودایی اصطلاحی وجود دارد به عنوان ذهن مبتدی. داشتن ذهن مبتدی یک موهبت است. جابز توصیه می کند که همه مسائل را با ذهنی باز بررسی کنید و آنها را طوری تجربه کنید که گویی اولین باری است که با آن مواجه می شوید. خود را برای شگفت زده شدن آماده کنید.

۳ – از خودتان انتظار تعالی داشته باشید

جابز می گوید سعی کنید معیار کیفیت باشید. بعضی ها به محیط هایی که در آن انتظار تعالی از فرد می رود، عادت ندارند.

شرکت سی و پنج ساله اپل با بیش از ۲۵ هزار کارمند و فروشی سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار که هر سال ۶۰ درصد رشد را تجربه می کند و محصولاتی به بازار ارائه می کند که گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، تنها به این دلیل موفق شده است که جابز جز موفقیت و کمال چیزی را قبول ندارد. با وجودی که برخی او را یک دیکتاتور سازمان می نامند ولی او توانسته است اپل را تبدیل به شرکتی کند که دست کسی به آن نمی رسد.

۴ – استعدادها را شناسایی و تربیت کنید

اپل بیش از ۲۵ هزار کارمند دارد. هر سال گردهمایی استراتژی شرکت با حضور گروهی از رهبران شرکت با عنوان یکصد کارمند برتر تشکیل می شود. با وجودی که احتمالاً معدودی کارمندان جزء ، نیز در این گروه انتخاب می گردند. کسانی که مهارتهای قوی و ایده های عالی دارند. اپل به ما یاد می دهد که پرورش و تشویق استعدادها مهمتر از ساختارهای سازمانی مصنوعی است.

۵ – ایمان داشته باشید و پروژه های عجیبتان را رها نکنید

کمی پس از ترک اپل، جابز پرسودترین سرمایه گذاری عمرش را انجام داد. او با پرداخت پنج میلیون دلار گروهی از زبده ترین متخصصین گرافیک کامپیوتری را در قالب استودیوی پیکسار از جرج لوکاس خرید. در سال ۲۰۰۶ او پیکسار را به والت دیزنی به ارزش ۷.۴ میلیارد دلار فروخت و تبدیل به بزرگترین سهامدار دیزنی گشت.

۶ – از متفاوت بودن نترسید

فروشگاههای اپل نمونه بارز این مسئله هستند. چی الیوت نویسنده کتابی در مورد جابز معتقد است این فروشگاهها خطر بزرگی برای شرکت به شمار می رفتند اما جابز با نگاه متفاوتش و سرمایه گذاری روی همین تفاوت ها به موفقیت بزرگی دست یافت. جابز می گوید: نوآوری وجه تمایز بین یک رهبر و یک پیرو است!

سخن آخر در مورد برند اپل

استیو جابز ثابت کرد که اگر به ایده هایت ایمان داشته باشی می توانی آن را عمل کنی و تولید برسانی. به همین دلیل او او زمانی که مشغول بهینه سازی برند اپل بود با مشکلات و شکست های گوناگونی نیز روبه رو می شد اما هیچگاه دست از تلاش بر نمی داشت چرا که روزی را در ذهن خود تجسم می کرد که برندش در محصولات دیجیتالی اش ، سرتاسر جهان را فرا گرفته است. از این که تا آخر مقاله آشنایی با برند اپل همراه ما بودید بسیار خرسندیم .

اشتراک گذاری:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *